Marianne Aasen (A): Hvorfor er det ikke innført ulik engelskeksamen på studieforberedende og yrkesfaglige studieretninger i den videregående skolen?
Begrunnelse
I innstilling 192 S 2009-2010 står følgende:
"Komiteen viser til at problemstillingene omkring felles sentralgitt eksamen er tatt opp i meldingen St.melding 44 (2008-2009). Dette synes å være til hinder for yrkesretting av engelsk.
Komiteen ber regjeringen legge opp til en ny eksamensordning for engelsk."
Både i den nevnte meldingen og i Karlsen-utvalget som denne stortingsmeldingen bygger på, pekes det på at det vanskelig å yrkesrette fellesfaget engelsk fordi det er felles sentralgitt eksamen på Vg2 for elever på yrkesfaglige studieprogram og på Vg1 for studieforberedende utdanningsprogram.
Det er bred enighet både politisk og faglig om at det er viktig å yrkesrette fellesfagene for å gjøre skolen relevant og interessant for elevene og hindre frafall.
I meldingen står det også å lese at det i evalueringen av engelskfagets særstilling konkluderes det med at et stort antall lærere, elever og sensorer mener det er lite hensiktsmessig med felles læreplan i engelsk. I eldingen
Så vidt spørsmålsstiller har bragt på det rene har det skjedd lite med engelskfaget i den videregående skolen siden stortingsmeldingen ble vedtatt i 2010.
Selv om det i Meldingen stod at læreplanene fellesfag skulle gjennomgås med sikte på at kompetansemålene i størst mulig grad skal egne seg for fellesfagene, og også andre tiltak ble vedtatt, kan det virke som om det har skjedd få konkrete endringer ute i skolen de siste 5 årene.