Ruth Grung (A): I motsetning til EU finnes det ingen merkeregler for klær og tekstiler i Norge slik at forbrukerne kan vite hvor plagget er produsert. En merkelovgivning som klart definerer hvor ulike deler av produksjonen skjer vil kunne gi en konkurranse på likere vilkår. Oleana AS er et eksempel på en bedrift som har store deler av produksjonen i Norge, mens andre kan bruke "Made in Norway" selv om hovedproduksjon skjer i utlandet.
Vil ministeren ta initiativ til en merkelov for tekstiler etter modell fra EU?
Begrunnelse
Norge har en lang og spennende tekstilindustrihistorie tuftet på vannkraft, ull og teknologi. Basert på vår historiske arv fra teko-industrien, håndverkstradisjon og moderne design har vi fortsatt mange virksomheter innen trikotasje og tekstilproduksjon.
Bedrifter står fritt til å velge hvor de vil produsere, men merkenavn som "Made in Norway" må være et verktøy for like konkurransevilkår og rett informasjon til kjøper.
I følge våre opplysninger kan "Made in Norway" brukes fritt av bedrifter, så lenge én innsatsfaktor er norsk og hoveddelen blir produsert i land som har arbeidslønninger som er 1/10 til 1/100 av en anstendig norsk lønn.
Det vises til EU som har merkeregler, der bedriftene må merke hvor de ulike deler av produksjonen har funnet sted. Som et minste krav om å kunne bruke "Made in ...." merking med det landet "the last significant transformation" foregår. For trikotasjeproduksjon er det sying som er den mest arbeidsintensive prosessen.
Næringslivet er tjent med rammevilkår som sikrer like konkurransevilkår tilpasset nasjonale og internasjonale vilkår.