Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:1569 (2016-2017) Innlevert: 15.09.2017 Sendt: 18.09.2017 Besvart: 21.09.2017 av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen
Sverre Myrli (A): Hva er status i arbeidet med å få på plass en raskere jernbaneforbindelse mellom Oslo og Stockholm, hvordan vurderer samferdselsministeren situasjonen og hvordan jobber Samferdselsdepartementet og dets underliggende etater med spørsmålet?
Ketil Solvik-Olsen: Oslo, Stockholm og strekningen mellom de to byene er hjem til nesten 3,4 millioner mennesker. Transportbehovet er stort, både underveis og mellom de to hovedstedene. Blant annet gjennomføres det ca. 1,3 millioner flyreiser mellom Oslo og Stockholm hvert år. Det er også en utstrakt grad av pendling mellom kommuner, fylker og over grensen, og næringsliv og arbeidsmarked er sterkt integrert. Jernbaneforbindelsen mellom Oslo og Stockholm går over Kongsvingerbanen og Grensebanen i Norge, og Värmlandsbanan og Västra stambanan i Sverige. Persontogtrafikken kjøres av det svenske togselskapet SJ, og er med fem daglige avganger den mest trafikkerte internasjonale persontogforbindelsen i Norge. I tillegg til persontogtrafikk er strekningen også viktig for godstransporten, spesielt godstrafikken mellom Alnabru og Narvik.Flaskehalser og andre begrensninger i infrastrukturen er i dag begrensende for muligheten av videreutvikling av transporttilbudet langs strekningen. For å identifisere kapasitetsbrister og finne overordnede løsninger, har det svenske Trafikverket satt i gang en åtgärdsvalsstudie for Stockholm – Oslo. Utredningen tilsvarer i stor grad det vi i Norge kaller konseptvalgutredning. Både Jernbanedirektoratet og Statens vegvesen er representert fra norsk side i styringsgruppen for den svenske utredningen. Den endelige rapporten forventes ferdigstilt i løpet av høsten 2017.I Meld. St. 33 (2016-2017) Nasjonal transportplan 2018-2029, varslet regjeringen at det skal settes i gang en konseptvalgutredning for Kongsvingerbanen. Den grensekryssende trafikken vil være et viktig element inn i denne utredningen, og konseptvalgutredningen vil bidra som grunnlag til de prioriteringer regjeringen og Stortinget skal gjøre ved fremtidige rulleringer av Nasjonal transportplan. Norge og Sverige har lang og god tradisjon for omfattende og gjensidig berikende samarbeid, også på transport- og infrastrukturområdet. Grensekryssende infrastruktur er viktig for videre utvikling av det bilaterale samarbeidet mellom Norge og Sverige, og de to landene er enige om å fortsette samarbeidet om grensekryssende infrastrukturutvikling på veg- og jernbaneområdet.