Arne Nævra (SV): Hordaland fylkeskommune konkluderte nylig, i forbindelse med en sak om løyve til Turbuss Vest, at de ikke har hjemmel i yrkestransportlova for å stille miljøkrav ved tildeling av kommersielle ruteløyve. Å kunne stille miljøkrav ved slike tildelinger er avgjørende for å lykkes med en grønn omstilling i transportsektoren.
Deler ministeren fylkesrådmannens tolkning av loven, og har han i så fall tenkt å foreslå en lovendring for å sikre at det er mulig å stille miljøkrav ved fremtidige anbud og løyve?
Begrunnelse
I forbindelse med en løyve til Turbuss Vest AS i Hordaland fylkeskommune ble det stilt spørsmål om muligheten til å stille miljøkrav ved tildelingen av løyve. Fylkesmannen innhentet en juridisk vurdering av spørsmålet fra Advokatfirmaet Thommessen AS. Den vurderingen konkluderte med at loven ikke åpner for å stille miljøkrav på løyver som gjelder konkrete ruter.
Bakgrunnen for vurderingen om at det ikke lenger er hjemmel til å sette miljøkrav for bussruter er en tolkning av yrkestransportloven. § 11 i den loven sier at «Løyvestyresmakta kan setje vilkår for det einskilde løyvet.» I vår trådte en endring av yrkestransportloven § 9 i kraft, som spesifiserer at det er mulig å stille miljøkrav til drosjeløyve. Lovendringen ble gjort fordi samferdselsdepartementet hadde konkludert med at § 11 i samme lov ikke ga grunnlag for slike miljøkrav.
Tolkningen Hordaland fylkeskommune har gjort, basert på en ekstern juridisk vurdering, er at § 11 heller ikke åpner for å stille miljøkrav på anbud som gjelder konkrete ruter for buss. Og siden lovendringen i § 9 kun gjaldt drosjer, og ikke bussruter, har fylkesmannen sett seg nødt til å fjerne alle miljøkrav på anbud som gjelder enkelte bussruter.
Fylkesrådmannen skriver i en vurdering fra 28.07.2017 at
«det er i høve til klimaplanen ønskjeleg å oppretthalde miljøkrava til dei ruteløyva som har det i dag, men fylkesrådmannen kan ikkje sjå at fylkeskommunen lengre har heimel til det»
Dersom denne lovtolkningen stemmer, betyr det at vi nå er i en situasjon der det ikke er lovhjemmel til å gjøre helt nødvendige tiltak for å sikre god miljøstandard i transportsektoren.
SV mener det er avgjørende at det skal være mulig å stille miljøkrav også ved løyve som gjelder konkrete ruter. Vi ber derfor ministeren klargjøre om departementets tolkning av loven også er slik at det ikke er mulig å stille miljøkrav til anbud, og hva ministeren har tenkt å gjøre for å endre på denne situasjonen.