Bård Hoksrud (FrP): Kan statsråden redegjøre for om det er planlagt arbeid med forenklingsprosesser innen søknads -og klageprosesser i helse og omsorg som gagner pasientene mest og vil statsråden vurdere om for eksempel en opprettelse av et regelråd innen helse og omsorg etter modell fra næringslivet kan bidra til mindre byråkrati og gjøre det enklere for pasientene?
Begrunnelse
Denne regjeringen gikk til valg på å fornye og forenkle Norge. Forenkling og effektivisering er i god gang på mange områder innen helse, men fortsatt er det viktige områder som gjenstår. Flere offentlige instanser som Pasientombudet og Forbrukerrådet forteller om tilbakemeldinger fra pasienter og pårørende om opplevelser av massivt og vanskelig lovverk, tungvinte søknads - og klageprosesser med omfattende søknadsskjema til blant annet Helfo, NAV Hjelpemidler og Pasientreiser. Sistnevnte er på hele 4 sider. Ved klagesaker blir hovedansvar for å skaffe tilveie alle nødvendige dokument lagt til pasienten selv eller dens pårørende. For ikke å snakke om ventetider på opptil flere år. Slik kan det vel ikke være?
Det er vel ikke den som er syk som skal bruke tid og krefter på å få den helsehjelpen en har behov for. I mitt hode – og hjerte blir det feil.
Ettersom jeg forstår har det vært jobbet med forenkling av saksbehandlingen – men da sett fra saksbehandlers ståsted. For veldig mange pasienter oppleves ikke disse prosessene som forenklede. Næringssektor ble det i 2015 opprettet et regelråd med oppgave om å hindre at nye lover og regler for bedriftene blir mer tyngende enn det som er nødvendig. Dette burde kanskje vært noe å prøve innenfor helse og omsorgsområdet også slik at man fjerner tidstyver og forenkler for den enkelte.