Skriftlig spørsmål fra Nicholas Wilkinson (SV) til kommunal- og moderniseringsministeren

Dokument nr. 15:66 (2017-2018)
Innlevert: 17.10.2017
Sendt: 17.10.2017
Besvart: 25.10.2017 av kommunal- og moderniseringsminister Jan Tore Sanner

Nicholas Wilkinson (SV)

Spørsmål

Nicholas Wilkinson (SV): I Innst. 386 S (2016-2017) uttales det i en flertallsmerknad at den foreslåtte grenseendringen for Ås kommune er så omfattende at den ikke bør gjennomføres. Før eventuell endring må kommunestyret og befolkningen høres. Ved konflikt bør saken behandles i Stortinget, fordi den da anses som en tvangsdeling. Statsrådens svar på Senterpartiets spørsmål 20.09 viser at saken likevel skal behandles på departementsnivå.
Kan statsråden redegjøre for hvorfor regjeringen velger å se bort fra stortingsflertallet i saken?

Begrunnelse

Forslaget om grensejustering der viktige deler av Ås kommune kanskje skal flyttes inn i nye Nordre Follo kommune er svært problematisk fordi det undergraver Ås kommune sin evne til å levere gode tjenester til innbyggerne sine. De blir eventuelt en mindre kommune, stikk i strid med intensjonen i regjeringens kommunereform der større enheter skal gi mer "robuste kommuner". I kommunal- og forvaltningskomiteens innstilling til Prop. 96 S om endringer i kommunestrukturen, Innst. 386 S (2016-2017, vises det til en henvendelse til komiteen fra Ås kommune. I henvendelsen refereres følgende kommunestyrevedtak fra 1. febr. 2017:

"Ås kommune fraråder å foreta større grenseendringer. Det ødelegger våre forutsetninger for å forbli en robust kommune og er følgelig i strid med kommunereformens målsettinger."

Komiteens flertall, representantene fra Ap, KrF, Sp og SV, sier i en merknad at eventuell gjennomføring av en så omfattende grenseendring som skissert for Ås kommune, må betraktes som en tvangsdeling, og er et tvangstiltak på linje med tvangssammenslåing mot kommuners egne vedtak. Flertallet mener derfor at slik grensejustering ikke bør gjennomføres. Etter inndelingslovens § 6 er ansvaret for grensejusteringer mellom kommuner lagt til Kongen. § 10 har bestemmelser om utredning, uttalelse fra berørte kommuner og innhenting av innbyggernes syn på forslaget til grenseendring. Flertallsmerknaden i Innst. 386 S mener at fylkesmannens forslag til grenseendring ikke bør gjennomføres. Dersom forslaget likevel følges opp sier flertallet at ved siden av å følge saksbehandlingsreglene gitt i inndelingslova, bør saken behandles i Stortinget dersom det er konflikt mellom de berørte kommuner. Svaret på Heidi Greni sitt spørsmål ligger i Dokument nr. 15:1579 (2016-2017).

Jan Tore Sanner (H)

Svar

Jan Tore Sanner: Det følger av inndelingslova § 6 at Kongen har myndighet til å avgjøre saker om grensejusteringer. Representanten skriver i sitt spørsmål at jeg velger å se bort fra et stortingsflertall i saken. Flertallet det henvises til er et flertall i kommunal- og forvaltningskomiteen som står bak en merknad om saken i Innst. 386 S (2016-2017). Partiene bak merknaden hadde imidlertid ikke flertall i Stortinget. I denne saken har både Ski og Oppegård kommuner vedtatt i sine kommunestyrer at de ønsker en vurdering av grensene mellom Oppegård/Ski og Ås kommuner. Ås kommune har også i brev til fylkesmannen (juni 2016) uttalt at det kan være hensiktsmessig for Ås å samarbeide med nabokommunene om små grensejusteringer, men at eventuelle større justeringer må være gjenstand for et mer omfattende arbeid i etterkant av kommunereformarbeidet. Som jeg tidligere har svart til stortingsrepresentant Heidi Greni (spørsmål nr. 1579 (2016-2017), har departementet derfor gitt Fylkesmannen i Oslo og Akershus i oppdrag å utrede grensejustering mellom de aktuelle kommunene. Fylkesmannen har hatt møte med alle berørte kommuner for å drøfte prosessen. Fylkesmannen skal også legge til rette for at både innbyggerne og kommunene får anledning til å uttale seg om saken før endelig avgjørelse. Utredningen kan omfatte ulike alternative grensejusteringer, og konsekvenser av disse. Dersom fylkesmannen anbefaler en grensejustering, skal en klar og entydig grense foreslås for departementet. Jeg behandler saken i tråd med inndelingsloven, og sørger for at det initiativ som to av tre kommuner har tatt om en grensejustering nå blir utredet grundig av fylkesmannen. Oppdraget til fylkesmannen ble gitt 4. juli 2017.