Ingvild Kjerkol (A): Når mener statsråden vi vil ankomme fremtiden?
Begrunnelse
Nordmenn forventer et digitalt og kommuniserende offentlig helsevesen. Hvis ikke den offentlige helsetjenesten holder tritt med utviklingen og leverer på det nivået befolkningen forventer, kan det oppstå et digitalt og medisinsk klasseskille i norsk helsetjeneste. De som har råd og tilstrekkelig digital kompetanse vil betale av egen lomme for helseløsninger på mobil og nett. På sikt utfordrer dette fellesskapets helsetilbud. Skal vi bevare en sterkt felles helsetjeneste, må det offentlige følge med i timen.
I en pressemelding utsendt i forbindelsen, er statsråden sitert på:
«I fremtiden skal det være like enkelt, sikkert og naturlig å ha kontakt med helsetjenesten på nett, som det i dag er å bruke nettbank, sier helse- og omsorgsminister Bent Høie.»
Når vi snakker om e-helsesatsinger i Norge snakker Høyre ofte om fremtiden. Men e-helse og digitale løsninger er her allerede. Det svenske selskapet Min Doktor vant nettopp Nordic Startup Awards, det norske selskapet Diffia var nominert til beste helse tech startup, KRY har gryteklare løsninger som kan gjøre helsetjenesten bedre og mer tilgjengelig, og vi ser at nyetablerte Dr. Dropin utfordrer den tradisjonelle måten legevakt og fastleger yter helsehjelp og service på. Teknologi som registrerer og responderer på helsedata er allerede godt etablert i det norske markedet.
Når pasienter tar med disse resultatene til fastlegene, har de per nå ikke retningslinjer eller grunnlag for å vurdere hvorvidt dette skal tas i bruk eller ikke. Samtidig som denne utviklingen løper av gårde, sendes fremdeles pasientinfo med fax og gravide bærer helsekortet på papir i veska.