Skriftlig spørsmål fra Cecilie Myrseth (A) til fiskeriministeren

Dokument nr. 15:122 (2017-2018)
Innlevert: 26.10.2017
Sendt: 26.10.2017
Besvart: 02.11.2017 av fiskeriminister Per Sandberg

Cecilie Myrseth (A)

Spørsmål

Cecilie Myrseth (A): Mener fiskeriministeren det er problematisk at det nylig vedtatte regelverket om deltakelse i turistfiske etter kongekrabbe utelukker at fiskere som driver med reiselivsvirksomhet kan benytte ordinære fiskefartøy i dette fisket, og vil han i så fall foreta seg noe for å endre regelverket?

Begrunnelse

Reiselivsnæringa i Nord-Norge har de siste årene hatt en positiv utvikling, der ikke minst opplevelser knyttet til hav og fiske er etterspurte og eksklusive produkter. Samtidig er det et tverrpolitisk ønske å styrke lønnsomheten i fiskerinæringa, og få til mest mulig verdiskaping med utgangspunkt i våre marine ressurser. I sommer ble regelverket for turistfiske etter kongekrabbe endret. I de nye retningslinjene framgår det at fartøy som skal benyttes i turistfisket etter kongekrabbe skal være registrert i Småbåtregistret eller Skipsregistrene. Det er ikke lenger tillatt å benytte merkeregistrert fartøy, slik det har vært inntil nå. Det er vanskelig å se at denne endringen bidrar til å gi turistene bedre opplevelser eller til økt lønnsomhet i fiskenæringen. Fiskere som driver reiselivsvirksomhet ved siden av sitt ordinære fiske vil nå måtte skaffe seg et nytt fartøy i stedet for å bruke et merkeregistrert fartøy som de allerede besitter. Begrunnelsen for endringen synes uklar, mens det er klart at konsekvensen for disse fiskerne er betydelige og at det skapes usikkerhet for investeringer som er gjort og skal gjøres fremover.

Per Sandberg (FrP)

Svar

Per Sandberg: Fiskere som driver reiselivsvirksomhet har anledning til å benytte merkeregistrerte fiskefartøy til virksomheten, og dette gjelder også i fisket etter kongekrabbe. Det ble i 2008 etablert en ordning som innebærer at yrkesfiskere kan få dispensasjon til turistfiske med merkeregistrerte fartøy, innenfor de ordinære kvotene til fartøyet. Denne ordningen gjelder fortsatt, og den gjelder også for fiske etter kongekrabbe. Det er Norges Råfisklag som administrerer denne ordningen.
De retningslinjene som ble etablert tidligere i år gjelder tildeling av kvoter til reiselivsbedrifter som ikke har tilgang til ordinære kvoter på merkeregistrerte fartøy. Disse kan søke om særskilte kvoter til turistfiske. Retningslinjene er kun ment for kvoter tildelt innenfor denne ordningen. Vi ser imidlertid at retningslinjene kan oppfattes å gjelde alt turistfiske, også i tilfeller hvor det fiskes på ordinære kvoter fra merkeregistrerte fartøy. Retningslinjene skal ikke forstås slik, og jeg vil sørge for at Fiskeridirektoratet tydeliggjør dette.
Regjeringen er opptatt av å styrke denne næringen, derfor har vi økt avsetningen til særskilte kvoter for turistfiske fra 2 tonn for sesongen 2014/2015 opp til 16 tonn i dag. I tillegg har vi også gjort betydelige forenklinger i regelverket for reiselivsbedriftene som driver med turistfiske etter kongekrabbe for å skape forutsigbarhet og bedre rammevilkår for en voksende næring.