Solfrid Lerbrekk (SV): Kan statsråden forklare hvorfor opplysningene om muligheten for privat ferge innenfor prosjektområdet til Rogfast ikke var med i saksfremlegget som ble forelagt Stortinget?
Begrunnelse
23. mai i år vedtok Stortinget at Rogfast-prosjektet skal bygges, dette basert på saksfremlegget Prop. 105 S, "Utbygging og finansiering av E39 Rogfast i Rogaland".
I saksframlegget påpekes det at dette prosjektet har høy usikkerhet både på kostnads- og på inntektssiden. På inntektssiden er usikkerheten knyttet til usikre trafikktall, vi kan ikke vite om veksten i trafikken blir så stor som prosjektet legger opp til.
Rogaland fylkeskommune hadde 23.juni 2015 vedtatt å stille en garanti på 16 milliarder kroner for Rogfast, en forutsetning for garantien var at fergesambandene Mortevika-Arsvågen og Mekjarvik-Kvitsøy skulle legges ned. Dette var også en forutsetning for stortingets vedtak i mai i år, det presiseres allerede på side 1 i Prop. 105 S.
I diskusjonen om et annet tunnelprosjekt i Rogaland, nemlig Ryfast, har det blitt påpekt at man pga. EØS-regelverket ikke kan nekte private aktører å starte privat fergesamband. Dette redegjorde Samferdselsdepartementet for i et brev til Forsand kommune allerede i 2015. Man må regne med at det samme også vil gjelde ferge i Boknafjorden og andre fergesamband på Vestlandet.
Et privat samband over Boknafjorden vil redusere trafikkgrunnlaget og øke usikkerheten i finansieringen vesentlig.
Likevel ble denne muligheten ikke nevnt i saksfremlegget for Stortinget (Prop. 105 S (2016-2017), dette til tross for at det altså var en kjent sak i departementet.