Skriftlig spørsmål fra Sigbjørn Gjelsvik (Sp) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:183 (2017-2018)
Innlevert: 03.11.2017
Sendt: 06.11.2017
Besvart: 13.11.2017 av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen

Sigbjørn Gjelsvik (Sp)

Spørsmål

Sigbjørn Gjelsvik (Sp): Kan statsråden utdype hva etablering av kollektivfelt på rv. 22 øst for Glomma vil innebære av kostnader, tidsperspektiv og konsekvenser i anleggsperioden, samt hvilke andre tiltak som har blitt bragt på banen fra Statens vegvesen eller andre instanser for å bedre trafikkavviklingen på rv 22 øst for Glomma frem til ny Glommakryssing er på plass og hva som er statsrådens vurdering av det enkelte tiltak?

Begrunnelse

I sitt svar til undertegnede, dokument nr. 15:80 (2017-2018), presenterer samferdselsministeren ingen tiltak for å bedre trafikkavviklingen øst for Glomma på riksveg 22 før ny Glommakryssing er på plass. Dette fremstår svært passivt og uholdbart for alle dem som er avhengig av å bruke vegen daglig i rushtiden. Det eneste tiltaket som drøftes i statsrådens svar er spørsmålet om kollektivfelt fra Kringenkrysset til rundkjøringen øst for Glomma, et tiltak som beskrives som «kostbart og teknisk krevende, samt gi omfattende trafikale utfordringer i anleggsperioden. Et slikt tiltak vil kreve en egen planprosess og finansiering.» Samtidig har statsråden tidligere i svar på skriftlig spørsmål, 26.02.15, bl.a. skrevet at «For å bidra til god trafikksikkerhet og best mulig trafikkavvikling også i rundkjøringen på østsiden av Fetsundbrua når det nye anlegget står ferdig, vil Statens vegvesen vurdere ulike tiltak." Det forventes at statsråden kan redegjøre for hvilke tiltak som har blitt bragt på banen fra Statens vegvesen eller andre og hva som er statsrådens vurdering av det enkelte tiltak.

Ketil Solvik-Olsen (FrP)

Svar

Ketil Solvik-Olsen: Regjeringen har økt satsingen på veiinvesteringer og -vedlikehold kraftig. Det innebærer at langt flere prosjekter kan igangsettes og flaskehalser utbedres. Samtidig er det viktig at større tiltak som gjøres skal ha både kortsiktig og langsiktig nytte. I ønsket om å utbedre trafikksituasjonen på rv. 22 bør man søke å finne utbedringer som også har nytte ved realiseringen av en fremtidig ny Glommakryssing. Hovedutfordringen for kollektivtrafikken på rv. 22 er at bussene står i de samme køene som bilene. Jeg er kjent med at Statens vegvesen de siste årene derfor har gjort løpende vurderinger av tiltak som kan lette fremkommelighetssituasjonen øst for Fetsundbrua i rushtid. Konklusjonen av tidligere undersøkelser har vært at krysset vest for brua var en hovedårsak til kødannelse også i krysset øst for brua. Situasjonen har blitt noe bedret etter at rundkjøringen på vestsiden ble ferdigstilt, men fortsatt hoper trafikken seg opp bakover på brua og inn i østre rundkjøring. Hastigheten synker i rundkjøringen og dette påvirker trafikkavviklingen blant annet i krysset med fv 172. Statens vegvesen prosjekterer nå en ny busslomme på rv. 22 mellom eksisterende rundkjøring og bru på østsiden av Glomma. Dette gjøres for at busstrafikken østfra ikke lenger skal behøve å benytte eksisterende holdeplass ved rådhuset på Sundet. Tiltaket kan gjennomføres relativt raskt, er lite kostnadskrevende og vil trolig føre til noe tidsbesparelse for kollektivtrafikken. I tillegg til ny busslomme er ytterligere fremkommelighetstiltak vurdert, for eksempel mindre tilpasninger inn mot og gjennom østre rundkjøring. En mulig løsning er å etablere et kollektivfelt på en 300 meters strekning fra avkjøringen til Hvalsenga til østre rundkjøring. Totalkostnaden for dette er grovt anslått til mellom 25 og 50 mill. kr. Det er ikke behov for ny reguleringsplan. På strekningen Hvalsenga til Kringenkrysset gir høye fyllinger og nærføring til bekk byggetekniske utfordringer. Her vil flere private grunneiere berøres. På denne strekningen må det derfor utarbeides og vedtas en ny reguleringsplan før det eventuelt kan etableres et kollektivfelt. Dette vil trolig ta relativt lang tid. Et kollektivfelt på denne strekningen vurderes også å bli 2-3 ganger så kostbart som parsellen omtalt over. Gjennomføring og nytte av etablering av kollektivfelt må vurderes i lys av videre behandling av kommunedelplanen for ny Glommakryssing og valg av trasé for denne.