Sigbjørn Gjelsvik (Sp): Kan statsråden utdype hva etablering av kollektivfelt på rv. 22 øst for Glomma vil innebære av kostnader, tidsperspektiv og konsekvenser i anleggsperioden, samt hvilke andre tiltak som har blitt bragt på banen fra Statens vegvesen eller andre instanser for å bedre trafikkavviklingen på rv 22 øst for Glomma frem til ny Glommakryssing er på plass og hva som er statsrådens vurdering av det enkelte tiltak?
Begrunnelse
I sitt svar til undertegnede, dokument nr. 15:80 (2017-2018), presenterer samferdselsministeren ingen tiltak for å bedre trafikkavviklingen øst for Glomma på riksveg 22 før ny Glommakryssing er på plass. Dette fremstår svært passivt og uholdbart for alle dem som er avhengig av å bruke vegen daglig i rushtiden. Det eneste tiltaket som drøftes i statsrådens svar er spørsmålet om kollektivfelt fra Kringenkrysset til rundkjøringen øst for Glomma, et tiltak som beskrives som «kostbart og teknisk krevende, samt gi omfattende trafikale utfordringer i anleggsperioden. Et slikt tiltak vil kreve en egen planprosess og finansiering.» Samtidig har statsråden tidligere i svar på skriftlig spørsmål, 26.02.15, bl.a. skrevet at «For å bidra til god trafikksikkerhet og best mulig trafikkavvikling også i rundkjøringen på østsiden av Fetsundbrua når det nye anlegget står ferdig, vil Statens vegvesen vurdere ulike tiltak." Det forventes at statsråden kan redegjøre for hvilke tiltak som har blitt bragt på banen fra Statens vegvesen eller andre og hva som er statsrådens vurdering av det enkelte tiltak.