Skriftlig spørsmål fra Siv Henriette Jacobsen (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:274 (2017-2018)
Innlevert: 16.11.2017
Sendt: 16.11.2017
Besvart: 23.11.2017 av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen

Siv Henriette Jacobsen (A)

Spørsmål

Siv Henriette Jacobsen (A): Hva vil samferdselsministeren foreta seg for å sikre at manglende planfri påkobling av Østfoldbanens Østre linje til Follobanen ikke får konsekvenser for planlagt kapasitet på Østfoldbanen fra 2024?

Begrunnelse

Det er kjent at manglende planfri påkobling av Østfoldbanens Østre linje på den nye Follobanen vil få store konsekvenser for den planlagte kapasiteten på Østfoldbanen når dobbeltsporet til Moss er ferdig i 2024. Det betyr at dobbeltsporet ikke kan åpne opp for flere togavganger som planlagt. Det er derfor avgjørende for den planlagte kapasiteten å sikre at påkoblingen skjer innen 2023.
På bakgrunn av dette fikk Jernbanedirektoratet i april 2017 i oppdrag fra Samferdselsdepartementet å starte planleggingen av en planskilt forbindelse mellom Østfoldbanens østre linje og Follobanen sør for Ski stasjon.
Det er oppsiktsvekkende at Jernbanedirektoratet enda ikke har inngått avtale med Bane NOR om selve planarbeidet for strekningen. Det betyr at tiltaket med normal planleggings- og byggetid neppe vil stå ferdig til 2024.

Ketil Solvik-Olsen (FrP)

Svar

Ketil Solvik-Olsen: Det fremgår av Meld. St. 33 (2016-2017) Nasjonal transportplan 2018-2029 at ny påkobling av Østre linje på Østfoldbanens Vestre linje er en del av Rutemodell 2027 på Østlandet. Videre fremgår det at Samferdselsdepartementet legger opp til at Jernbanedirektoratet sammen med Bane NOR SF og andre relevante aktører prioriterer utbyggingsrekkefølgen for tiltakene i Rutemodell 2027 ut fra hensynet til fremdrift, effekter, effektiv ressursutnyttelse og nytte for samfunnet.
Jernbanedirektoratet opplyser at det har vært komplisert å komme frem til et godt opplegg for avgrening Østre linje og hensetting av tog i sydområdet i Ski, da det er flere tiltak som skal gjennomføres i samme område og som skal dekke flere behov. Dette er:

•Behov for hensettingskapasitet på kort, mellomlang og lang sikt lokalt på Østfoldbanen og Oslo-området totalt sett
•Behov for å ha avgrening fra Østfoldbanen til Østre linje for å kunne øke kapasiteten på Østfoldbanen
•Behov for å styrke verkstedkapasitet på Østlandet. Ved et større hensettingsområde vil det være fornuftig å også vurdere verksted i samme område, for å unngå mye tomtogskjøring

Jernbanedirektoratet opplyser at dette nå er løst og at direktoratet og Bane NOR har inngått en omforent planleggingsavtale. I avtalen er det lagt til grunn at tidspunktet for å ta i bruk avgrening Østre linje samsvarer med ferdigstillelsestidspunkt for prosjektet Sandbukta-Moss-Såstad.
Det har etter oppslag i Aftenposten tidligere i høst blitt skapt et inntrykk av togtilbudet ikke vil bedres før i 2027 for de reisende sør for Ski. Dette stemmer heldigvis ikke. Follobanen åpner i 2021 og gir en tidsbesparelse på om lag 10 minutter for reisende med togene som benytter denne. Utbyggingen til dobbeltspor på Østfoldbanen videre mot Fredrikstad skal i henhold til Nasjonal transportplan 2018-2029 stå ferdig i 2024. Utbyggingen gjør det mulig med to tog i timen i grunnrute mellom Oslo og Fredrikstad, og fire tog i timen til Moss.