Skriftlig spørsmål fra Morten Stordalen (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:306 (2017-2018)
Innlevert: 20.11.2017
Sendt: 20.11.2017
Besvart: 29.11.2017 av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen

Morten Stordalen (FrP)

Spørsmål

Morten Stordalen (FrP): Har byrådet i Oslo hatt noen henvendelse til regjeringen for å unnta bensin-/hybridbiler (ev. kjøretøy med lavt/null NO2 utslipp) fra beredskapstakster, ville det krevd ny høring, og hvor lang tid må man beregne at det systemtekniske arbeidet tar for å kunne implementere et unntak i bomsystemet?

Begrunnelse

I fjor innførte Oslo-byrådet dieselforbud, og i år ønsker de å innføre beredskapstakster i bomringen på dager med høy luftforurensing. Målsetningen er angivelig å redusere utslipp av NO2. Dette er en betydelig økonomisk belastning for mange bilister i regionen. Ordningen som byrådet vil innføre innebærer at man ikke skiller mellom diesel-, bensin- og hybridkjøretøy i bomringen. Det betyr at byrådets politikk rammer alle bilister, uavhengig av om man bidrar til særlig NO2-utslipp eller ikke. I bystyrets behandling av saken i 2016 ble det vedtatt å unnta bensin- og hybridkjøretøy fra de skyhøye bompengene, men lite tyder på at Oslo byrådet har fulgt opp det med nye initiativ til regjeringen. Utsagn fra byrådet og lokale arbeiderpartipolitikere gir derimot inntrykk av at de frykter en forespørsel om unntak fra beredskapstakster for bensin-/hybridkjøretøy vil kreve ny høring, og at regjeringen stopper byrådet i å gjennomføre, i alle fall forsinker, hele prosessen.

Ketil Solvik-Olsen (FrP)

Svar

Ketil Solvik-Olsen: Oslo kommune har ved flere anledninger tatt til orde for å øke bomtakstene i bomringen rundt Oslo og å opprette flere bomstasjoner rundt byen. Siste runde nå er innføring av såkalte "beredskapstakster". Midlertidige økte bompengetakster er hjemlet i veglova § 27 tredje ledd. Slike takster innebærer i praktisk og teknisk forstand at ordinære bompengetakster multipliseres med en nærmere bestemt faktor på dager med høy luftforurensning eller fare for slik forurensning. Ordningen omtales som faktorprising, og er nå teknisk klar også for iverksetting i Oslo. Oslo kommune har i sin søknad 5. desember 2016 om fastsetting av forskrift om midlertidige økte bompengetakster uttalt at kommunen foreløpig går inn for lik faktorprising for alle kjøretøy innen hver takstgruppe. Forslag til lokal forskrift har nå vært på alminnelig høring, og departementet arbeider med å sluttføre dette arbeidet så snart som mulig. I sitt brev om revidert forskrift, datert 23.11.17, skriver kommunen at den på et senere tidspunkt vil be om forskriftsendring som unntar bensinbiler og tyngre kjøretøy med Euro VI-teknologi. Jeg er av den oppfatning at vi kunne ha unntatt kjøretøygrupper fra beredskapstakster uten ny forskriftshøring, om vi hadde mottatt en slik søknad fra Oslo kommune på et tidligere tidspunkt. Dette er dog dessverre teknisk vanskelig å gjennomføre på kort varsel dersom Oslo nå skulle ombestemme seg. Vegdirektoratet har opplyst at det systemtekniske arbeidet i AutoPASS, for å kunne implementere unntak fra beredskapstakster, vil være omfattende. Det må derfor påregnes om lag 6 måneder før en eventuelt endret løsning (dvs. unntak for visse kjøretøykategorier) vil kunne være på plass. Dersom Oslo skulle komme med ønske om differensiering av beredskapstakstene for påfølgende år, så minner jeg om at dagens system etter planen skal skiftes ut i 2019, og et unntak fra beredskapstakstene vil dermed kun kunne tas i bruk i dette systemet én vintersesong.