Morten Stordalen (FrP): Har byrådet i Oslo hatt noen henvendelse til regjeringen for å unnta bensin-/hybridbiler (ev. kjøretøy med lavt/null NO2 utslipp) fra beredskapstakster, ville det krevd ny høring, og hvor lang tid må man beregne at det systemtekniske arbeidet tar for å kunne implementere et unntak i bomsystemet?
Begrunnelse
I fjor innførte Oslo-byrådet dieselforbud, og i år ønsker de å innføre beredskapstakster i bomringen på dager med høy luftforurensing. Målsetningen er angivelig å redusere utslipp av NO2. Dette er en betydelig økonomisk belastning for mange bilister i regionen. Ordningen som byrådet vil innføre innebærer at man ikke skiller mellom diesel-, bensin- og hybridkjøretøy i bomringen. Det betyr at byrådets politikk rammer alle bilister, uavhengig av om man bidrar til særlig NO2-utslipp eller ikke. I bystyrets behandling av saken i 2016 ble det vedtatt å unnta bensin- og hybridkjøretøy fra de skyhøye bompengene, men lite tyder på at Oslo byrådet har fulgt opp det med nye initiativ til regjeringen. Utsagn fra byrådet og lokale arbeiderpartipolitikere gir derimot inntrykk av at de frykter en forespørsel om unntak fra beredskapstakster for bensin-/hybridkjøretøy vil kreve ny høring, og at regjeringen stopper byrådet i å gjennomføre, i alle fall forsinker, hele prosessen.