Skriftlig spørsmål fra Ingvild Kjerkol (A) til helse- og omsorgsministeren

Dokument nr. 15:335 (2017-2018)
Innlevert: 22.11.2017
Sendt: 23.11.2017
Besvart: 27.11.2017 av helse- og omsorgsminister Bent Høie

Ingvild Kjerkol (A)

Spørsmål

Ingvild Kjerkol (A): Kan statsråden orientere Stortinget om status for gjennomgangen av de ulike organisasjons- og ledelsesmodellene i sykehusene, og på den måten forsikre overfor Stortinget at vedtak nr. 542, 17. mars 2016 «Stortinget ber regjeringen gjennom foretaksmøtet og/eller styringsdokumenter sørge for at stedlig ledelse blir hovedregelen ved norske sykehus», er tilstrekkelig oppfylt?

Begrunnelse

Gjennom en besvarelse fra Stortingets utredningsseksjon er representanten gjort kjent med at det ikke foreligger noen enhetlige definisjoner for de ulike organisatoriske nivåene i sykehus. Besvarelsen er basert på årlig melding inkl. tilleggsrapportering for 2016 fra RHFene 15. mars 2107 - status stedlig ledelse. Som et ledd i oppfølging av NOU 2016: 25 Organisering og styring av spesialisthelsetjenesten (Kvinnsland-utvalget) fremgår det av Prop.. 1 S HOD (2017-2018) at departementet vil ta initiativ til en gjennomgang av erfaringene med ulike organisasjons- og ledelsesmodeller.

Bent Høie (H)

Svar

Bent Høie: Stortingets vedtak i forbindelse med behandling av Nasjonal helse- og sykehusplan (2016-2019) om at regjeringen skal "sørge for at stedlig ledelse blir hovedregelen ved norske sykehus", ble fulgt opp i foretaksmøte 4. mai 2016 med de regionale helseforetakene.
Der ble det blant annet gitt følgende føringer om stedlig ledelse:

"…Foretaksmøtet viste til at Stortinget ved behandling av Nasjonal helse- og sykehusplan gjorde følgende anmodningsvedtak: "Stortinget ber regjeringen gjennom foretaksmøtet og/ eller styringsdokumenter sørge for at stedlig ledelse blir hovedregelen ved norske sykehus."
Vedtaket gir helseforetakene en viss fleksibilitet til å utforme ledelsesmodeller tilpasset lokale behov, men foretaksmøtet presiserte at stedlig ledelse skal være hovedregelen, jf. Stortingets vedtak. Foretaksmøtet presiserte at kravet om stedlig ledelse ikke er til hinder for bruk av tverrgående klinikker. I en tverrgående klinikkstruktur må klinikklederen påse at det finnes ledere på de ulike geografiske lokasjonene som er gitt fullmakter til å utøve stedlig ledelse. Foretaksmøtet minnet samtidig om at helseforetakene må organisere virksomheten på en måte som sikrer at lovens krav til enhetlig ledelse blir oppfylt. Dette innebærer blant annet at alle ansatte i sykehuset skal vite hvem som er deres nærmeste leder, ref. rundskriv I-2/2013 om Lederansvaret i sykehus. Uavhengig av organisering skal det sikres god kommunikasjon og nærhet til nærmeste leder. Omstillingsprosesser og endring av organisasjonsmodeller skal skje i samarbeid og i god dialog med ansatte og deres organisasjoner."

Rapporteringene i årlig melding m.m. vedr. dette styringskravet viser, som representanten Kjerkhol refererer til, at det ikke foreligger enhetlige definisjoner for de organisatoriske enhetene i sykehusene. Det er derfor vanskelig å sammenligne rapporteringen og hvordan kravet om stedlig ledelse er fulgt opp.
Som representanten Kjerkhol også viser til, vil departementet følge opp Kvinnsland-utvalgets forslag om å sette i gang et evalueringsarbeid for å gjennomgå erfaringer med ulike organisasjons- og ledelsesmodeller i sykehus. Spørsmålet om stedlig ledelse og hva som legges i dette begrepet vil naturlig være en del av dette. Departementet vil i løpet av 2018 initiere et arbeid for å følge opp saken, jf. omtale i Prop. 1 S (2017-2018).