Skriftlig spørsmål fra André N. Skjelstad (V) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:336 (2017-2018)
Innlevert: 22.11.2017
Sendt: 23.11.2017
Besvart: 30.11.2017 av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen

André N. Skjelstad (V)

Spørsmål

André N. Skjelstad (V): Hvilke tiltak vil statsråden iverksette for å forsikre seg om at det ikke blir tekniske problemer i tilknytning til jernbanebommen på Skogn i fremtiden, og hvilke tiltak vil statsråden iverksette for å få på plass en trygg jernbanekryssing for bilister og fotgjengere på Skogn?

Begrunnelse

Gjennom flere år har det periodevis vært tekniske problemer i tilknytning til planovergangen på Skogn. Problemene knytter seg til å få synkronisert lys og bommer, noe som har gitt utslag i at bommene blir stående oppe, mens lyssignalet viser rødt. Dette fører igjen til at både ventende biler og fotgjengere begynner å krysse selve jernbanesporet på rødt lyssignal. Disse problemene har pågått gjennom flere år, noe som går utover tryggheten og sikkerheten for beboerne i området. Det er behov for en planfri overgang på Skogn, men før den kommer på plass må vi være sikre på at dagens bomanlegg fungerer etter intensjonen. Det har vært tekniske problemer på jernbanebommen i Skogn gjennom flere år, og jernbanen i sentrum blir blant annet krysset av både næringsliv, skolebarn og andre innbyggere daglig.

Ketil Solvik-Olsen (FrP)

Svar

Ketil Solvik-Olsen: Det er i statsbudsjettet for 2018 foreslått bevilget 350 mill. kr til programområdet "Sikkerhet og miljø. I Nasjonal transportplan 2018-2029 er programområdet ytterligere styrket og det er lagt opp til et årlig gjennomsnitt på 580 mill. kr. Innenfor denne bevilgningen er jeg trygg på at Bane NOR, som infrastrukturforvalter, gjennomfører de tiltakene som gir mest sikkerhet for pengene innenfor de lover og forskrifter som gjelder for en trygg jernbane. Samferdselsdepartementet har imidlertid forelagt spørsmålet for Jernbanedirektoratet som har vært i kontakt med Bane NOR. Som opplyst i svar på representantens spørsmål av 26. oktober har Bane NOR tidligere foretatt en gjennomgang av det tekniske anlegget og funksjonaliteten på Skogn planovergang. På bakgrunn av feilen hvor bommene ikke gikk helt opp etter at tog hadde passert, opplyser Jernbanedirektoratet også at Bane NOR har intensivert kontrollen og ettersynet med planovergangen for å redusere sannsynligheten for at slike feil skal oppstå. Jernbanedirektoratet opplyser videre at Levanger kommune 5. april 2017 vedtok å legge detaljreguleringsplan for «Planfri kryssing jernbane Skogn sentrum» ut til offentlig ettersyn. Planforslaget er utarbeidet med grunnlag i en mulighetsstudie og legger opp til planskilt kryssing for kjørende nord for Skogn stasjon og gang-/ sykkel-kulvert i området ved eksisterende planovergang. Jernbanedirektoratet opplyser at Bane NOR er positive til at det nå planlegges et alternativ til planovergangen på Skogn. Imidlertid var det i mottatte planforslag til offentlig ettersyn manglende vurderinger om anleggsfasen som gjorde at Bane NOR fremmet innsigelse knyttet til planfaglige og tekniske løsninger i reguleringsplanen. Det opplyses at Levanger kommune tar sikte på å imøtekomme innsigelsene fra Bane NOR, jf. brev av 16.06.2017, og at Bane NOR er i dialog med Levanger kommune v/konsulent og ser for øyeblikket på reviderte tekniske planløsninger.