Tone Wilhelmsen Trøen (H): Mange av barna som har vært utsatt for seksuelle overgrep forteller at de ikke forsto at det var alvorlige krenkelser og overgrep de faktisk ble utsatt for. Ofte fordi overgrepene skjer i nære relasjoner. Å gi barn kunnskap og lære dem mer om grenser, åpenhet og om hvordan kroppen fungerer allerede i barnehagene, kan gjøre barn sterkere rustet til å si fra om overgrep.
Hva vil kunnskapsministeren gjøre for å styrke opplæringsarbeidet rundt kropp og grenser i barnehagene?
Begrunnelse
Dessverre opplever mange barn i Norge å bli utsatt for seksuelle overgrep. Barn som har vært utsatt for overgrep i ung alder, forteller at de ikke forsto at de ble utsatt for alvorlige krenkelser og overgrep. Mange av disse overgrepene skjer i nære relasjoner - og når barn ikke har nok kunnskap om grenser for egen kropp, kan det være vanskelig for dem å forstå at det de utsettes for er galt og ulovlig. Å gi barn kunnskap og lære dem mer om grenser, åpenhet og om hvordan kroppen fungerer allerede i barnehagene, kan gjøre barn sterkere rustet til å si fra om overgrep. Et av forslagene i utredningen "Svikt og svik" (NOU 2017:12)er å utvikle mer konkrete mål for hva barn og unge skal lære om vold, seksuelle overgrep og omsorgssvikt.