Skriftlig spørsmål fra Nicholas Wilkinson (SV) til helse- og omsorgsministeren

Dokument nr. 15:405 (2017-2018)
Innlevert: 30.11.2017
Sendt: 30.11.2017
Besvart: 11.12.2017 av helse- og omsorgsminister Bent Høie

Nicholas Wilkinson (SV)

Spørsmål

Nicholas Wilkinson (SV): Vil statsråden gjøre bemanning - herunder bruken av kommersielle bemanningsbyråer, heltid og deltid, kompetanse og lærlinger - til en del av den årlige stortingsmeldingen om kvalitet og pasientsikkerhet i helse- og omsorgstjenesten?

Begrunnelse

Aftenposten har avslørt hvordan selskapet Orange helse har tjent store penger på kommersiell bemanning for norske kommuner. Selskapet opererer blant annet gjennom skatteparadis. https://www.aftenposten.no/okonomi/i/xRRRWl/Vikarmilliarden
Det er påvist svært dårlig behandling av ansatte. Blant annet gjennom lav lønn, dårlige arbeidsrettigheter og betaling fra ansatte til selskapet. Selskapet har ofte bemannet med ansatte som ikke kjenner kommunene og som mangler nødvendig fagkompetanse og språkkompetanse.
Faste ansatte kjenner sine pasienter og sitt område. Fellesskapet kan sikre at de har nødvendig kompetanse og gi opplæring om nødvendig. Om det er faste ansatte eller et kommersielt bemanningsbyrå er således avgjørende for kvaliteten og pasientsikkerheten i tjenestene. Det kan være store mangler også uten kommersielle bemanningsbyråer, men det er likevel relevant kunnskap for meldingen.
Bruken av kommersielle bemanningsbyråer kan også være et symptom på anglende rekruttering, for høy slitasje på ansatte eller manglende planlegging.
Derfor mener SV bemanning, herunder bruken av kommersielle bemanningsbyråer, bør være en del av den årlige stortingsmeldingen om kvalitet og pasientsikkerhet i helse- og omsorgstjenesten.

Bent Høie (H)

Svar

Bent Høie: Formålet med de årlige stortingsmeldingene, er å skape økt politisk bevissthet og oppmerksomhet om kvalitet og pasientsikkerhet i den nasjonale helsepolitikken og stimulere til systematisk kvalitetsforbedringsarbeid lokalt. I de årlige stortingsmeldingene gis det en overordnet status for kvalitet og pasientsikkerhet, slik dette kommer til uttrykk i årsmeldinger fra blant andre Pasient- og brukerombudene, Statens helsetilsyn og Norsk pasientskadeerstatning. Innholdet i disse stortingsmeldingene vil således være med utgangspunkt i de risikoområder som disse kildene har avdekket det siste året. Med en relativt fast mal for de årlige meldingene bestående av en del som beskriver utfordringene slik de ulike kildene ser det og en oppsummerende del som peker på noen gjennomgående utfordringer, muliggjør vi at vi over tid kan følge utviklingen på dette området. Å gjøre bemanning - herunder bruken av kommersielle bemanningsbyråer, heltid og deltid, kompetanse og lærlinger - til en del av den årlige stortingsmeldingen om kvalitet og pasientsikkerhet vil ut fra den etablerte malen for årlig melding omtales dersom dette er tema i årsmeldingene til for eksempel Pasient- og brukerombudene eller Statens helsetilsyn.
Etter loven har kommunene og spesialisthelsetjenesten et ansvar for å sørge for at brukere og pasienter får forsvarlige helse- og omsorgstjenester. De skal også sørge for at virksomhetene i alle deler av helse- og omsorgstjenestene arbeider systematisk med kvalitetsforbedring og pasientsikkerhet. Helsepersonell som utfører arbeid innen rammene av helselovgivningen skal utføre sitt arbeid forsvarlig, uavhengig av type ansettelsesforhold. Arbeidsgiver har plikt til å påse at forsvarlighetskravet oppfylles, også det uavhengig av ansettelsesforhold. Pliktene gjelder også for helse- og omsorgstjenester som gis av private som har avtale med kommunen eller regionale helseforetak. Den nye forskriften om ledelse og kvalitetsforbedring som trådte i kraft i januar 2017 gir et godt grunnlag for en kvalitetsorientert ledelse og systemer for dette i den samlede helse- og omsorgstjenesten. Jeg forventer at denne følges opp av de ansvarlige i spesialisthelsetjenesten og den kommunale helse- og omsorgstjenesten.
De regionale helseforetakene og Sykehusinnkjøp HF har etablert rutiner ved etablering av rammeavtaler for helsepersonellvikarer. Det blir gjennomført pre-revisjoner ved anskaffelse, og det er etablert strategier for revisjon av rammeavtale av leverandørene. I tillegg gjennomføres revisjoner umiddelbart dersom det meldes mistanke eller at det er andre grunner til å iverksette revisjon av leverandør. Formålet med revisjonen er å sikre at de vikarer som blir formidlet til helseforetak i helseregionene er i tråd med rammeavtalenenes bestemmelser, og om lønns- og arbeidsvilkår er i tråd med Arbeidsmiljølovens bestemmelser og likebehandlingsprinsippet.
På vegne av de regionale helseforetakene inngikk Sykehusinnkjøp HF i 2015 en rammeavtale med Orange Helse AS. I desember 2015 ble det, etter mistanke om uregelmessigheter rundt de ansattes arbeidsavtaler i Orange Helse AS, gjennomført en revisjon av selskapet. Etter gjennomført revisjon ble rammeavtalen oppsagt med virkning fra 30. april 2016.
Kommunens ansvar for å sørge for forsvarlige tjenester ligger fast også når tjenestene ytes av en privat aktør i kommunal regi. Jeg forutsetter at den enkelte kommune sikrer god oppfølging av regelverket, og at kommunen som bestiller finner gode løsninger som ivaretar pasienter på en trygg og verdig måte.