Jenny Klinge (Sp): Regjeringen har foreslått å avslutte det norske bidraget til Operasjon Triton i Middelhavet. Med tanke på den plikten alle skip har til å berge mennesker i nød på havet:
Hvordan vurderer statsråden konsekvensene for norske handels- og offshoreship som seiler i området, hvordan er utsiktene for å kunne reetablere nødvendige kapasiteter dersom situasjonen på nytt skulle forverre seg, og hvor raskt kan dette eventuelt la seg gjøre?
Begrunnelse
Mannskapet på Olympic Commander har gjort en stor innsats i tiden som har vært, og det har kommet meldinger om at Frontex har gitt uttrykk for at de fremdeles ønsker skipet Olympic Commander i tjeneste. Jeg registrerer at antall migranter som drar fra Libya er redusert i løpet av 2017 og at operasjon Triton vil fortsette uten det norske bidraget, men jeg ønsker likevel å stille spørsmål om de praktiske konsekvensene av å avslutte det norske bidraget til operasjonen.
Det er slik at alle skip plikter å berge folk i nød på havet. Før det kom større redningsressurser på plass plukket sivile handelsskip opp titalls tusen mennesker fra Middelhavet. Mannskapet på norske offshore- og handelsskip var blant de som gjorde en stor innsats, selv om de i utgangspunktet ikke var trent på å håndtere denne typen situasjoner. Olympic Commander er det skipet med størst kapasitet i Operasjon Triton, og etter de opplysninger jeg har mottatt finnes det ikke per dags dato tilsvarende skip i operasjonen. Det er derfor grunn til å stille spørsmål ved hvilken beredskap Norge kan stille med, og på hvor kort tid, dersom det på nytt skulle oppstå en situasjon hvor handelsflåten i praksis må stå for en stor del av redningsoperasjonene.