Skriftlig spørsmål fra Morten Stordalen (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:500 (2017-2018)
Innlevert: 08.12.2017
Sendt: 11.12.2017
Besvart: 15.12.2017 av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen

Morten Stordalen (FrP)

Spørsmål

Morten Stordalen (FrP): Statsråden tok tidlig til orde for at han ville jobbe for å styrke kravene til vintererfaring for tungbilsjåfører.
Hvor står dette arbeidet i dag og hva gjøres således for å øke tryggheten for trafikanter som skal ferdes på veien?

Begrunnelse

Statsråden har gjentatte ganger sagt at det skal være trygt å ferdes på norske veier. Ulykkestallene har gått markert ned og utviklingen er således positivt. Mange opplever likevel utrygghet når de møter store vogntog på glatte vinterveier, og kanskje spesielt når kjøretøyene er utenlandsk registrert. Dette aktualiserer seg igjen nå når vinteren har satt inn flere steder i landet og folk opplever utrygghet når de møter vogntog de er redde for ikke er riktig rustet for norske vinterforhold.

Ketil Solvik-Olsen (FrP)

Svar

Ketil Solvik-Olsen: Det er viktig både for fremkommelighet og sikkerhet at sjåfører har kompetanse til å kjøre på utfordrende norske vinterveger. Regjeringen har jobbet aktivt for å styrke regelverk, kontrollaktivitet, kompetanse og offentlig bevissthet rundt tematikken.
Det er felleseuropeiske krav til opplæring av yrkessjåfører gjennom direktiv 2003/59/EF, og kompetansen til utenlandske sjåfører må dermed i første rekke sikres gjennom dette rammeverket. Jeg har ved flere anledninger tatt opp med våre europeiske partnere at kravene til kompetanse til vinterkjøring må styrkes i disse kravene. Jeg er glad for at det i de pågående forhandlingene om revisjon av dette direktivet er på bordet konkrete forslag om styrking av kravene til kompetanse til kjøring under ekstreme vær- og føreforhold. Jeg har nylig sendt brev til EUs ministerråd og EU-Parlamentet for å støtte slike krav. I forrige uke deltok statssekretær Skjervold på møter i Brussel om tematikken. Erfaringer fra forhandlingene i EU tyder på at det vil bli styrkede krav til vinterkompetanse i de felleseuropeiske kravene til opplæring av yrkessjåfører gjennom direktiv 2003/59/EF.
Jeg vil følge opp dette i prosessen videre.
For å sikre fremkommeligheten og sikkerheten på norske vinterveger er kravene til både dekkutrustning og kjetting blitt skjerpet de senere årene. Samtidig er og blir kontroll sentralt. Antall tungtransportkontroller har økt de siste årene, og erfaringene viser en positiv utvikling for vinterutrustning på utenlandske vogntog.
Informasjon er også viktig. Gjennom informasjonsbrosjyren Trucker’s Guide, utarbeidet av Statens vegvesen, informeres utenlandske sjåfører og aktører om utfordringer med å kjøre på norske vinterveger. Brosjyren foreligger nå i en ny revidert utgave, oversatt til ni språk og distribueres bredt.
Det settes også fokus på behovet for sjåførenes vinterkompetanse i bilaterale møter og forhandlinger om vegtransport med land utenfor EØS.
Det er mange tiltak som er aktuelle, og jeg vil fortsatt arbeide bredt for at sikkerheten og fremkommeligheten ivaretas på norske vinterveger.