Skriftlig spørsmål fra Geir Pollestad (Sp) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:520 (2017-2018)
Innlevert: 11.12.2017
Sendt: 12.12.2017
Besvart: 19.12.2017 av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen

Geir Pollestad (Sp)

Spørsmål

Geir Pollestad (Sp): Statsråden har tidligere uttalt at han mener det var tilfeldig at CCCCs møter og besøk i Norge i sommer ble gjennomført rett etter statsministerens og næringsministerens besøk i Kina.
Kan statsråden nå bekrefte at Samferdselsdepartementet kjente til brevet fra CCCC av 04.05.17 og at det ikke var tilfeldig at dette brevet kom rett etter det offisielle besøket i Kina?

Begrunnelse

Når det kinesiske infrastrukturselskapet CCCC i brev til næringsministeren av 04.05.17 viser til at statsråd Mæland i møte hvor statsministeren var til stede:

«expressed the appreciations of CCCC's worldwide experience in infrastructure sector, and invited our delegation to visit your great country as soon as possible»

framstår det som underlig at samferdselsministeren ikke kjente til at kinesiske interessenter ble invitert til Norge.
Like underlig er det at han ikke visste om brevet som ble sendt fra Næringsdepartementet til hans departement og som departementet oversendte til Statens vegvesen.

Ketil Solvik-Olsen (FrP)

Svar

Ketil Solvik-Olsen: Departementet får mange henvendelser fra entreprenører og andre som ønsker å møte deler av statsapparatet. I dette tilfellet fikk departementet en henvendelse angående E39-prosjektet fra en kinesisk entreprenør. Etter en faglig vurdering i departementet, ble henvendelsen videresendt til Statens vegvesen.
La meg samtidig bemerke at Regjeringen legger opp til både å bygge landet og styrke norsk næringsliv. Det er ikke slik at det inviteres utenlandske selskap til Norge for å gjøre oppdrag på bekostning av norske aktører, slik enkelte representanter for opposisjonen har hevdet i media de siste dagene. La meg derimot minne om at våren 2013 reiste daværende samferdselsminister Arnstad til Tyskland med uttalt formål å rekruttere utenlandske entreprenører til Norge. Representanten Pollestad var også statssekretær i Samferdselsdepartementet under daværende regjering.
La meg også minne om at under dagens regjering har norske aktører vunnet brorparten av kontraktene innen vegbygging. I årene 2014-2016 vant norske entreprenører 91 pst. av kontraktsverdiene på vegnettet, mot 78,3 pst. i perioden 2011-2013, hvor representanten Pollestads parti satt i regjering. Dette gjelder samtlige inngåtte kontrakter over 10 mill. kr. I de ni første månedene i 2017 har norske entreprenører vunnet samtlige vegkontrakter over 100 mill. kr (en av kontraktene er samarbeid mellom norsk og utenlandsk aktør), og norske entreprenører har vunnet 97,9 pst. av alle vegkontrakter over 10 mill. kr. Denne svært høye andelen oppstår ikke fordi de statlige byggherreorganisasjonene for transportinfrastrukturutbygginger forskjellsbehandler entreprenørene, men fordi de norske entreprenørene er kompetente og konkurransedyktige. De statlige byggherrene legger samlet til rette for at både små, mellomstore og store entreprenørvirksomheter skal kunne konkurrere om kontrakter på samferdselsområdet. Dette bidrar til at vi har et bredt spekter av entreprenørbedrifter i Norge. Erfaringene og utviklingen de siste årene viser at norske entreprenører når opp i konkurransen med utenlandske aktører om å få bygge samferdselsprosjekter, enten det er snakk om små, mellomstore eller store prosjekter.
Vedrørende henvisningen til Kina, så minner jeg om at verken statsministeren eller næringsministeren hadde et eget møte med China Communications Construction Company Limited (CCCC) i Kina. De to hilste imidlertid på representanter for CCCC sitt datterselskap Shanghai Zhenhua Port Machinery (ZPMC) under en hyggelig mottakelse som avsluttet Norway-China Business Forum i Shanghai. Det var flere enn 400 deltakere på denne mottakelsen.
I etterkant av besøket til Kina, mottok næringsministeren en henvendelse fra CCCC. I brevet til næringsministeren opplyste de at de hadde fulgt det norske veiprosjektet/kystveien E39, og ønsket å besøke Norge for å lære om prosjektet. NFD oversendte henvendelsen til Samferdselsdepartementet som riktig fagdepartement. CCCC ønsket i sin henvendelse å bli satt i kontakt med norske vegmyndigheter. Samferdselsdepartementet videresendte henvendelsen til Statens vegvesen, og ba dem undersøke muligheten for å legge til rette for dette. Statens vegvesen gjennomførte møte med CCCC, hvor det ble orientert om Statens vegvesen, veibygging i Norge, og besøk til E39-prosjektet. For øvrig tok CCCC selv direkte kontakt med Nye Veier AS, slik mange andre leverandører også gjør.