Skriftlig spørsmål fra Jon Gunnes (V) til kommunal- og moderniseringsministeren

Dokument nr. 15:548 (2017-2018)
Innlevert: 13.12.2017
Sendt: 14.12.2017
Besvart: 21.12.2017 av kommunal- og moderniseringsminister Jan Tore Sanner

Jon Gunnes (V)

Spørsmål

Jon Gunnes (V): Er alle alternative arealer vurdert i forbindelse med bygging av nytt kyllingslakteri på god dyrkamark i Orkdal i Sør-Trøndelag?

Begrunnelse

I behandlingen av nasjonal jordvernstrategi i 2015 ble det lagt opp til et strengt vern av matjord i Norge. Det ble blant annet lagt opp til at Fylkesmannen skal kunne vurdere andre alternative arealer dersom det planlagte området er konfliktfylt i forhold til jordvern. Nå er det vedtatt å bruke et område med mye god matjord til bygg av kyllingslakteri i Orkdal. Det antas at det vil komme flere slike saker i Trøndelag i nær fremtid. For eksempel gjelder dette vurderingene rundt ny travbane i Trondheimsregionen.
I Orkdal er det kommunen som har regulert området til slakteri. Fylkesmannen har etter Venstres syn ikke vurdert andre alternativer i regionen.

Jan Tore Sanner (H)

Svar

Jan Tore Sanner: Fylkesmannen har ansvar for ivaretakelse av jordvern på regionalt nivå blant annet gjennom medvirkning i regionale og kommunale planprosesser etter plan- og bygningsloven. Jeg har ut fra dette innhentet en redegjørelse fra Fylkesmannen i Sør-Trøndelag om hvordan denne konkrete saken har vært håndtert. Regulering av arealer for nytt kyllingslakteri på Furumoen i Orkdal har en lang forhistorie.
Fylkesmannen i Sør-Trøndelag har arbeidet for at større næringsområder bør løses i en regional sammenheng, eksempelvis gjennom arbeidet med interkommunal arealplan for Trondheimsregionen. Furumoen næringsområde ble i 2014 foreslått lagt inn i kommuneplanen for Orkdal, og fylkesmannen fremmet innsigelse ut fra jordvernhensyn. Fylkesmannen satte som forutsetning for å trekke innsigelsen at dette området bare kunne bygges ut for industri- og lageretablering med behov for stort, sammenhengende areal, som ikke finnes i eksisterende, regulerte næringsområder. Arealet ble ikke omdisponert i kommuneplansammenheng i 2014, men den nevnte premissen lå til grunn for senere planavklaringer.
Orkdal kommune varslet høsten 2016 oppstart av reguleringsplan for Furumoen. Fylkesmannen gjentok den tidligere forutsetningen om at det må vises at det ikke finnes egnet areal i eksisterende næringsområder, før Furumoen kan bygges ut. Våren 2017 ble det også varslet oppstart av planarbeid for kommunedelplan for næring, hvor det ble foreslått to arealer til næringsformål; Mosøyan (400 daa) og Furumoen (170 daa). Fylkesmannen fremmet innsigelse til næringsarealet på Furumoen, og viste til at andre alternativer nå syntes å være løftet fram, gjennom Mosøyan næringsområde. I den videre prosessen la kommunen fram fyldigere dokumentasjon om at Mosøyan kunne være krevende å realisere som lokalisering for den aktuelle virksomheten, blant annet grunnet store infrastrukturbehov som veg, vann, avløp og strømforsyning. Etter grundige vurderinger fant fylkesmannen at forutsetningene fra 2014 for utbygging av Furumoen måtte sies å være oppfylt. Innsigelsen ble derfor trukket, men på følgende vilkår:

-Området reduseres i henhold til revidert forslag (ca. 40 daa, fortrinnsvis dyrka mark, i sør unntas, slik at mengden fulldyrka jord som omdisponeres er på knapt 110 daa)
-Det tas inn rekkefølgebestemmelser som sikrer at utbyggingen av området skjer etappevis i tråd med reelt behov
-Reguleringen knyttes til å gjelde kun for industri- og lageretablering med et stort arealbehov
-Det stilles krav om nydyrking og jordflytting

Da forslag til reguleringsplan for Furumoen ble sendt på høring i oktober 2017, var dermed hovedpremissene for arealbruken avklart gjennom behandling av overordnet plan; kommuneplanen fra 2014 og kommunedelplan for næring fra 2017. Fylkesmannen fremmet likevel innsigelse til reguleringsplanen, men nå til noen detaljer i planen. Innsigelsene ble imøtekommet, og reguleringsplanen for Furumoen ble egengodkjent av Orkdal kommune 6. desember 2017. I styremøte 7. desember 2017 vedtok Norsk Kylling at virksomheten skal flyttes til Orkdal.
Fylkesmannen i Sør-Trøndelag har gjennom prosessen ikke tatt standpunkt til hvor den aktuelle næringsetableringen skal skje. Ulike alternativer for lokalisering av Norsk Kylling har vært vurdert i tre kommuner i regionen; Midtre Gauldal (Haukdalsmyra), Malvik (Sveberg) og Orkdal (Furumoen). Fylkesmannen har gjennom planprosesser for alle disse kommunene søkt å legge til rette for tidlig behandling av de berørte hensynene, slik at kommunenes lokaliseringsalternativ skulle være avklart på et tidlig stadium i beslutningsprosessen.
Jeg er ut fra dette ikke i tvil om at Fylkesmannen i Sør-Trøndelag har vurdert de aktuelle alternativene for etablering av nytt kyllingslakteri i regionen, og at nasjonale jordvernhensyn har vært en viktig premiss i denne sammenheng.