Skriftlig spørsmål fra Kirsti Leirtrø (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:550 (2017-2018)
Innlevert: 13.12.2017
Sendt: 14.12.2017
Besvart: 21.12.2017 av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen

Kirsti Leirtrø (A)

Spørsmål

Kirsti Leirtrø (A): Hva er statsrådens vurdering av hensikten den kinesiske investeringsbanken IBC hadde med å ønske et møte med statsråden, og hvilke vurderinger lå bak statsrådens ja til et møte?

Begrunnelse

I Bygg.no kunne vi 06.09.17 lese at ministeren hadde et møte med den kinesiske banken samtidig som samferdselsdepartementet formidlet kontakt mellom bankens samarbeidspartner CCCC og Statens Vegvesen og Nye veier. Vi kan også lese at samferdselsdepartementet hadde satt av tid til et møte mellom statsråden og CCCC.

Ketil Solvik-Olsen (FrP)

Svar

Ketil Solvik-Olsen: Bakgrunnen for møtet med ICBC var en møteforespørsel der ICBC opplyste at de ønsket overordnet informasjon om investering i infrastruktur. Ved henvendelser fra virksomheter som ønsker møte med Samferdselsdepartementet, forsøker vi generelt å være positive til dette. I dette tilfellet fant vi det riktig å innvilge et møte, gitt ICBCs eksplisitte oppgitte formål med møtet. Under møtet fikk statsråden en kort presentasjon av det kinesiske selskapet, og statsråden ga en kort introduksjon om Nasjonal Transportplan. Det var ingen gjennomgang av konkrete prosjekter. Møtet varte en drøy halv time og foregikk med tolk, og ble dermed ikke omfattende.
La meg legge til, som det også framgår av mitt svar på spørsmål nr. 506, at CCCC tok direkte kontakt med Nye Veier AS.
La meg samtidig minne om at Regjeringens tilnærming rundt dette tema er stikk motsatt av hypotesen representanten Leitrø har lagt til grunn. Regjeringen legger opp til både å bygge landet og styrke norsk næringsliv. Det er ikke slik at det inviteres utenlandske selskap til Norge for å gjøre oppdrag på bekostning av norske aktører. Under dagens regjering har norske aktører vunnet brorparten av kontraktene innen vegbygging. I årene 2014-2016 vant norske entreprenører 91 pst. av kontraktsverdiene på vegnettet, mot 78,3 pst. i perioden 2011-2013. Dette gjelder samtlige inngåtte kontrakter over 10 mill. kr. I de ni første månedene i 2017 har norske entreprenører vunnet samtlige vegkontrakter over 100 mill. kr (en av kontraktene er samarbeid mellom norsk og utenlandsk aktør), og norske entreprenører har vunnet 97,9 pst. av alle vegkontrakter over 10 mill. kr.