Skriftlig spørsmål fra Per Olaf Lundteigen (Sp) til næringsministeren

Dokument nr. 15:556 (2017-2018)
Innlevert: 14.12.2017
Sendt: 15.12.2017
Besvart: 22.12.2017 av næringsminister Monica Mæland

Per Olaf Lundteigen (Sp)

Spørsmål

Per Olaf Lundteigen (Sp): Vil statsråden ta et initiativ overfor de ulike departementene som forvalter statens direkte eierskap, for å kartlegge omfanget/bruken av private helseforsikringer hvor arbeidsgiver betaler forsikringspremien, og/eller ta et initiativ til at staten som hel- eller deleier kan gå foran med et godt eksempel og avvikle/foreslå avvikling av de samme ordningene?

Begrunnelse

I forkant av innføringen av helsereformen, var det et uttalt mål at reformen skulle gjøre de private helseforsikringene overflødige. Selv om veksten har begynte å flate ut, har antall personer med denne typen forsikringer like fullt fortsatt å øke. I dag har i alt ca. en halv million nordmenn denne forsikringstypen, og om lag 90 % av disse er forsikret gjennom ordninger betalt av arbeidsgiver.
Ved inngangen til 2017 hadde staten direkte eierskap i til sammen 74 selskaper. I ett av disse, hvor staten gjennom Nærings- og fiskeridepartementet har en eierandel på i overkant av 50 %, er undertegnede gjort kjent med at det medio 2014 ble innførte kollektiv helseforsikring for ansatte i den norske delen av virksomheten. Bare i dette ene selskapet omfatter ordningen ikke mindre enn i størrelsesorden 4-5000 personer.
Om situasjonen skulle være tilsvarende i flere av de andre selskapene staten har direkte eierskap i, stiller det statens tro på sin egen reform i et underlig lys ved at det ikke er samsvar mellom politiske målsetninger og praktisk gjennomført eierskap.

Monica Mæland (H)

Svar

Monica Mæland: Regjeringens eierskapspolitikk er beskrevet i Meld. St. 27 (2013-2014) Et mangfoldig og verdiskapende eierskap (eierskapsmeldingen). I eierskapsmeldingen fremgår bl.a. statens mål med eierskapet i de enkelte selskapene. I meldingen beskrives også betydningen av et tydelig skille mellom statens rolle som eier og statens øvrige roller, og mellom styret og eier. Dette er avgjørende for å sikre legitimitet og tillit til statens ulike roller. Selskapenes eventuelle tegning av privat helseforsikring er et forhold som hører under selskapet, og ikke staten som eier. Det er bred politisk enighet om at det statlige eierskapet skal utøves profesjonelt innenfor rammen av norsk selskapslovgivning og basert på allment aksepterte eierstyringsprinsipper, herunder at selskaper hvor statens eierskap i hovedsak er forretningsmessig motivert skal drives på samme måte og under samme rammevilkår som veldrevne private selskaper.