Skriftlig spørsmål fra Mona Fagerås (SV) til kunnskapsministeren

Dokument nr. 15:661 (2017-2018)
Innlevert: 09.01.2018
Sendt: 09.01.2018
Besvart: 16.01.2018 av kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen

Mona Fagerås (SV)

Spørsmål

Mona Fagerås (SV): Departementet har finregnet på lærerbehovet i Nordland, Troms og Finnmark (ref. Aftenposten 27/3-17). Et forsiktig estimat anslår at Nord-Norge samlet sett vil ha behov for minst 4000 nye lærere, hvis en skal erstatte ufaglærte og lærer som går av med pensjon, de neste 10 årene. Samtidig som det står ca. 175 ledige plasser på lærerstudiene i landsdelen.
Hvilke tiltak vil ministeren sette i verk for å møte behovet for kvalifiserte lærere i nord?

Torbjørn Røe Isaksen (H)

Svar

Torbjørn Røe Isaksen: Stortingsrepresentant Mona Lill Fagerås spør om hvilke tiltak ministeren vil sette i verk for å møte behovet for kvalifiserte lærere i nord. Representanten peker på at Nord-Norge samlet sett vil ha behov for minst 4000 nye lærere hvis en skal erstatte ufaglærte og lærere som går av med pensjon, de neste 10 årene, og at ca. 175 plasser på lærerstudiene i landsdelen ikke er fylt.
Jeg ønsker først å presisere at behovet for 4000 nye lærere over de neste 10 årene ikke betyr at det kommer til å mangle så mange lærere. Dette tallet viser til etterspørselen etter lærere framover, og det aller meste av denne etterspørselen vil bli dekket opp av lærerutdanningene. Vi har ikke gjort estimater på lærermangelen framover for Nord-Norge, men ser vi på antall lærerstillinger i grunnskolen som ikke er besatt av kvalifisert personale i Nord-Norge i dag, utgjør dette 670 personer.
Det er en differanse mellom antall planlagte studieplasser og antall studenter som har møtt til studiet nasjonalt. Dette er ikke spesielt for årets opptak, men gjennomgående også tidligere år. Antall planlagte studieplasser er ikke en konstant størrelse, men kan justeres fra år til år.
Det er klart at tilgangen på kvalifiserte lærere i Nord-Norge, særlig på trinn 1 – 7, er en betydelig utfordring. Det er iverksatt flere tiltak for å styrke rekrutteringen til lærerutdanningene, blant annet er det innført en ordning for avskriving på studielånet til alle som fullfører en av de nye grunnskolelærerutdanningene på normert tid. I tillegg til dette vil alle som fullfører en grunnskolelærerutdanning og som tar seg jobb i skolen i Nord-Norge få ekstra avskriving på studielånet, uavhengig av om studiet er fullført på normert tid eller ikke.
I 2017 bevilget departementet 5 millioner kroner til særskilte rekrutteringstiltak for opptak til GLU 1-7 i regi av lærerutdanningsinstitusjoner i samarbeid med skoleeiere i deres nærområder. For at flere skal kvalifisere seg som lærere har vi innført en stipendordning til ansatte i undervisningsstillinger som ønsker å ta Praktisk-pedagogisk utdanning (PPU og PPU-Y) eller Yrkesfaglærerutdanning (YFL), og et stipend for å rekruttere personer utenfor skolesektoren til yrkesfaglærerutdanning (PPU-Y eller YFL).
Det er videre bevilget midler til et prosjekt ved Nord universitet og Universitetet i Tromsø – Norges arktiske universitet som skal legge til rette for kvalifisering av ukvalifiserte i skolen, herunder arbeidsplassbasert utdanning. Nord universitet og Universitetet i Tromsø fikk i tillegg 1,25 millioner kroner hver til rekrutteringstiltak. Det vil si at det i 2017 til sammen ble bevilget 6,7 millioner kroner til tiltak som gjelder rekruttering og kvalifisering av lærerstudenter og lærere i Nord-Norge. I dette inngår også noen midler til Samisk høgskole.