Skriftlig spørsmål fra Bjørnar Moxnes (R) til utenriksministeren

Dokument nr. 15:678 (2017-2018)
Innlevert: 11.01.2018
Sendt: 11.01.2018
Besvart: 18.01.2018 av utenriksminister Ine Eriksen Søreide

Bjørnar Moxnes (R)

Spørsmål

Bjørnar Moxnes (R): Utenriksministeren svarer at Utenriksdepartementet ikke har kunnet verifisere opplysningene som ligger til grunn for spørsmålet om utenriksministerens vurdering av at USA har solgt våpen som har havnet i hendene på opprørere i Syria, blant dem IS. Rapporten fra Conflict Armament Research (CAR), som overvåker våpenhandel til konfliktområder, dokumenterer dette.
Hvilke vurderinger ligger til grunn for at opplysningene fra CAR ikke kunne verifiseres, og forsøker UD å finne annen dokumentasjon om våpensalget?

Begrunnelse

Rapport fra Conflict Armament Research (CAR) konkluderer med at «USA og Saudi-Arabia har tilsynelatende forsynt opprørerne med mesteparten av dette materiellet uten autorisasjon».
USA er en av Norges nærmeste allierte og denne rapporten fra CAR anklager amerikanske og saudiarabiske myndigheter for å ha overført våpen til allierte opprørere i Syria, i strid med avtaler som var inngått med de europeiske landene som solgte dem. Våpnene ble ifølge rapporten opprinnelig kjøpt fra land som Bulgaria og Romania, som ikke ble orientert om at de var tiltenkt opprørere i Syria.
Utenriksministeren svarer at «Utenriksdepartementet har ikke kunnet verifisere opplysningene som ligger til grunn for representanten Moxnes’ spørsmål..» Hvis Utenriksdepartementet mener at rapporten fra Conflict Armament Research (CAR) ikke er nok til å verifisere bør departementet undersøke disse opplysningene.

Ine Eriksen Søreide (H)

Svar

Ine Eriksen Søreide: Utenriksdepartementet er ansvarlig for eksportkontrollen med norske strategiske varer, tjenester og teknologi for militære formål. Strategiske varer er henholdsvis forsvarsmateriell og flerbruksvarer. Departementets oppgaver omfatter politikkutvikling, regelverksutforming og lisensiering, samt deltakelse i et omfattende internasjonalt samarbeid på dette området.
I eksportkontrolloven § 1 heter det blant annet at «varer og teknologi som kan være av betydning for andre lands utvikling, produksjon eller anvendelse av produkter til militær bruk eller som direkte kan tjene til å utvikle et lands militære evne, samt varer og teknologi som kan benyttes til å utøve terrorhandlinger, jf straffelovens § 147 a første ledd, ikke må utføres fra norsk tollområde uten særskilt tillatelse».
Utenriksdepartementet har hverken ansvar for eller mulighet til å føre kontroll med alliertes eksport av militært materiell til tredjeland. Slik eksport er utelukkende et suverent og nasjonalt ansvar for eksportlandet, både når det gjelder beslutninger om å tillate eksport eller ikke, samt å forsikre seg om at utstyr ikke kommer på avveie eller blir avledet til uønsket tredjepart.
Som jeg påpekte i mitt forrige svar til representanten Moxnes, er det viktig å ha gode eksportkontrollsystemer for å hindre at våpen havner i hendene på dem vi ønsker å bekjempe. Dersom dette likevel skjer, kan uavhengige organisasjoner og media spille en viktig rolle i å avdekke dette. I slike tilfeller vil det være landet som har eksportert våpnene som har hovedansvaret for å følge opp saken.