Skriftlig spørsmål fra Ingvild Kjerkol (A) til helse- og omsorgsministeren

Dokument nr. 15:711 (2017-2018)
Innlevert: 16.01.2018
Sendt: 16.01.2018
Besvart: 22.01.2018 av helse- og omsorgsminister Bent Høie

Ingvild Kjerkol (A)

Spørsmål

Ingvild Kjerkol (A): Tverrfaglige ambulante team organisert som et samarbeid mellom første- og annenlinjetjenesten har vært en suksess innen psykisk helsevern. Vi ser at flere slike team har blitt lagt ned etter at prosjektperioden er over.
Hva vil regjeringen gjøre for å sikre at slike team fortsatt blir et tilbud innen psykisk helsevern?

Begrunnelse

Bruk av tverrfaglige ambulante team som et tilbud til pasienter med alvorlig psykisk sykdom er et tiltak som er godt dokumentert både i Norge og internasjonalt. Tiltaket reduserer antall innleggelsesdøgn betydelig og det reduserer også bruk av tvang. Det er bevilget midler til dette tiltaket over statsbudsjettet og dette fortsetter i 2018. Ordningen skal være tidsavgrenset i inntil fire år med gradvis nedtrapping. Til tross for at slike tverrfaglige team har vist en meget god effekt, ser vi at noen slike team legges ned når tilskuddsperioden er over. Dette er bl.a. vist i en doktorgradsstudie fra 2017 ved Universitetet i Oslo. En mulig årsak til nedleggelse av teamene er at kommunene må prioritere frie midler til psykisk helsevern for lettere psykiske lidelser og forebygging. Det er derfor av interesse å vite hvordan statsråden vil sikre at de alvorligst syke pasientene fremdeles kan får et helhetlig tilbud.

Bent Høie (H)

Svar

Bent Høie: Jeg er helt enig med representanten Kjerkols beskrivelse av suksessen med oppsøkende behandlingsteam som for eksempel ACT-teamene. Det er grunnen til at vi, slik representanten beskriver, er i ferd med å legge om tilskuddsordningen tilbud til mennesker med langvarige og/eller sammensatte tjenestebehov slik at den avgrenses til tilskudd til etablering av utprøvde, kunnskapsbaserte og kostnadseffektive modeller på psykisk helse- og rusfeltet eller tilskudd til utprøving og evaluering av nye metoder og arbeidsformer. Målet med det er å skape en ordning som gir kommunene nødvendig drahjelp i form av midler til kompetanseheving, opplæring og etableringskostnader for å få på plass for eksempel ACT-team, samtidig som vi kan legge til rette for utprøving og evaluering av lovende nye arbeids-former slik vi nå gjennomfører en evaluering av FACT-modellen.
En av de viktigste suksessfaktorene for å lykkes med team etablert på tvers av tjeneste-nivåene er at teamene er godt forankret i både kommunene og spesialisthelsetjenesten. Jeg tror ikke at tredjepartsfinansiering av tjenester er en god måte å sikre integrering, forutsigbarhet eller stabilitet i et kommunalt tilbud. Ved å være klare på at tilskuddsmidler gis som etableringstilskudd forutsettes det at kommunene har fattet en beslutning om å satse på slike team, og at de har en klar plan for å sikre finansieringen av teamene.
I tillegg til endringene i tilskuddsordningen vil jeg påpeke at regjeringen har lagt til rette for etablering av flere slike team gjennom den betydelige styrkingen av kommuneøkonomien de siste fire årene, samtidig som omleggingen av finansieringssystemet for psykisk helsevern legger til rette for oppsøkende behandlingsteam. Mitt inntrykk er at det er stor interesse for, og et klart ønske om å etablere flere slike team både i kommuner og spesialisthelsetjenesten.