Ole André Myhrvold (Sp): Mange av de som pendler bor i en betydelig avstand fra arbeidsplassen og bruker betydelig av egen tid og egne penger for å komme til arbeid. Samtidig er det et klart mål å få flere til å kjøre kollektivt og miljøvennlig.
Hvordan mener statsråden at innføringen av avgift for pendlerparkering rimer med samfunnets behov for mobilitet i arbeidsstokken og målet om å få flere til å benytte miljøvennlige transportmidler?
Begrunnelse
BaneNor innfører fra 1. februar parkeringsavgift for pendlerparkering ved ti nye stasjoner. Dette etter at bompengesatsene rundt Oslo økte kraftig høsten 2017. I tillegg innføres det nå kun dagpendlingsparkeringer ved fire stasjoner i Oslo og Lysaker. Dette er stasjoner som i hovedsak ligger i områder med omfattende innpendling til byer som Oslo og Trondheim. Omlandet rundt stasjonene er preget av spredt bebyggelse og mindre bygdebyer. Det er grunn til å anta at et betydelig antall av de som velger å pendle til arbeid med tog fra disse stasjonene før de kommer til stasjonen har betydelig avstand til stasjonen. Til sammenlikning anser vi det i dag som rimelig at skolelever i 1. trinn har krav på skyss om de bor to kilometer eller lengre unna nærskolen og deretter 4 kilometer fra 2. trinn og oppover.
Undertegnede er også kjent med at det ved flere av disse stasjonene ikke er et problem med overfylte pendlerparkeringsplasser i dag. Således kan heller ikke innføringen av avgift sees på som et middel for å gjøre plass til reelle pendlere.