Skriftlig spørsmål fra Sigbjørn Gjelsvik (Sp) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:729 (2017-2018)
Innlevert: 18.01.2018
Sendt: 18.01.2018
Besvart: 26.01.2018 av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen

Sigbjørn Gjelsvik (Sp)

Spørsmål

Sigbjørn Gjelsvik (Sp): Vil samferdselsdepartementet be Bane NOR SF vurdere et eller flere hensettingsanlegg syd for Ås/Vestby i forbindelse planlegging og prosjektering av infrastruktur for hensetting av tog syd for Ski for å legge til rette for flere avganger fra disse stasjonene?

Begrunnelse

Jernbanedirektoratet og Bane NOR SF har inngått avtale om planlegging og prosjektering av infrastruktur for hensetting av tog i Ski syd-området og ny forbindelse til Østre linje. I dokumentet heter det bl.a. at «Økt etterspørsel av togreiser på Østlandsområdet i de kommende årene møtes med et bedre togtilbud, med blant annet økt frekvens og økt kapasitet på togene. Økt frekvens og lengre persontog vil kreve flere togsett, og dermed behov for flere hensettingsplasser.» Videre heter det at «Samferdselsdepartementet har besluttet at konsept 1, planskilt forbindelse syd for Ski, legges til grunn for å løse fremtidig kapasitetsbrist, og særlig hensynta sammenhengen mellom dette tiltaket og planlegging av hensettingsplasser. Departementet ber om at en slik løsning vurderes grundig, samt at det generelt søkes løsninger som kan holde kostnadsnivået nede.» Det skal planlegges for hensetting av togmateriell som utgjør om lag 4400 meter spor, med mulighet for senere utvidelse på ytterligere 1650 meter. Det åpnes for delt løsning dersom man ikke finner et areal som dekker 6050 meter spor ett sted.
I vedleggsrapport 3.3. til delrapport 3 i «Hensetting Østlandet» fra 2015 er det vurdert en rekke eksempler på geografiske sporplaner, blant annet «Kjensli Nord» - et alternativ mellom Ås og Vestby øst for sporet (alternativ 9). I avtaledokumentet heter det videre at «Lokalitetene som ble lagt til grunn i utredningen var basert på et svært overordnet arealsøk…» og «I den kommende planleggingen må ikke arealsøket være begrenset til de lokalitetene som er beskrevet i hensettingsutredningen.»
Daglig reiser tusenvis med toget fra stasjonene mellom Moss og Ski. Fra Ås stasjon reiser 2.000 personer med toget, hver dag. For Vestby stasjon er tallet 1.500 og fra Sonsveien 800 personer. Behovet for bedret togtilbud vil øke kraftig de nærmeste årene. Staten flytter ca. 1000 ansatte og studenter innen veterinærfag til Ås. I 2021 vil forskningsinstitusjonene og Universitetet ha ca. 8500 ansatte og studenter i Ås. Fylkeskommunen utvider Ås videregående skole med ca. 600 ansatte og elever i 2020 slik at Ås videregående får 2000 ansatte og elever. Flere avganger og økt kapasitet vil være viktige tiltak for å møte det økte behovet fremover og lokalbefolkning og berørte kommuner har engasjert seg blant annet i spørsmålet om lokalisering av hensettingsspor.

Ketil Solvik-Olsen (FrP)

Svar

Ketil Solvik-Olsen: En bedring av togtilbudet til Ås eller Vestby er i utgangspunktet ikke knyttet til et hensettingsanlegg syd for Ås eller Vestby. Hensettingsanlegg benyttes i hovedsak til å parkere tog nattestid.
Jernbanedirektoratet opplyser at avtalen mellom Jernbanedirektoratet og Bane NOR om å planlegge et hensettingsanlegg nær Ski ikke er begrenset til områdene kartlagt i utredningen «Hensetting Østlandet» dersom det er andre og mer egnede områder som utredningen ikke fanget opp. På lang sikt vurderer Jernbanedirektoratet Ski som endepunkt for L2 og Moss som endepunkt for L21, slik det er i dag. Jernbanedirektoratet opplyser at hensetting Ski primært skal dekke de togsettene som benyttes på linje L2, mens hensettingsanlegg for L21 som har Moss som utgangs- og endestasjon naturlig vil være like sør for Moss. Et eventuelt hensettingsanlegg ved Vestby eller Ås vil medføre uønsket tomkjøring, noe som er kostbart og som stjeler linjekapasitet fra annen trafikk.
Sammen med prosjektet Sandbukta-Moss-Såstad vil planlagt nytt hensettingsanlegg sør for Moss legge til rette for en trinnvis bedring av tilbudet på regiontogpendelen som betjener Ås og Vestby. Med åpningen av Sandbukta-Moss-Såstad er det lagt til grunn halvtimesintervall i grunnrute for stasjonene mellom Ski og Moss, og med innføringen av rutemodell 2027 er mulig togtilbud planlagt økt til kvarters intervall i rushretning.
Det er imidlertid noen år frem til prosjektet Sandbukta-Moss-Såstad står ferdig, og det er derfor nødvendig å se på tiltak som kan gi et bedre tilbud før den tid.
Kapasiteten på lokaltogene innover til Oslo om morgenen er i dag utnyttet maksimalt. I dialog med NSB og Bane NOR utreder Jernbanedirektoratet muligheter for å kjøre noen flere avganger ved å utvide rushtidsperioden noe. Det arbeides også konkret med en løsning med nye avganger i rushtiden for motstrøms pendling. Dette er et viktig tiltak for å legge bedre til rette for reisende til og fra Vestby og Ås. Jernbanedirektoratet opplyser at eventuelle tilbudsforbedringer tidligst kan skje ved ruteendringen i desember 2018.
Jernbanedirektoratet opplyser også at det er dialog med Ruter om en eventuell styrking av busstilbudet mellom Ås og Oslo som en avlasting av togtrafikken.
Jernbanedirektoratet arbeider med å få til innleie av dobbeltdekkere for å øke kapasiteten for regiontogene fra Halden til Oslo. Jernbanedirektoratet opplyser at tilbudsfristen for innleie av dobbeltdekkere etter ønske fra tilbyderne er utsatt til 19.februar. Det gjøres nå vurderinger av infrastrukturen for å avdekke om det må gjennomføres utbedringer i infrastrukturen før det kan settes inn dobbeltdekkere i trafikk. Jernbanedirektoratet ser det fremdeles som mulig å sette dobbeltdekkere i trafikk på Østfoldbanen mot slutten av 2019, men opplyser at det vil avhenge av hva slags tilbud leverandørene av tog gir. Det legges eventuelt opp til å benytte dobbeltdekkere i de ekstra rushtidsavgangene til/fra Halden som i dag har flest reisende.