Skriftlig spørsmål fra Nina Sandberg (A) til forsknings- og høyere utdanningsministeren

Dokument nr. 15:732 (2017-2018)
Innlevert: 18.01.2018
Sendt: 19.01.2018
Besvart: 31.01.2018 av forsknings- og høyere utdanningsminister Iselin Nybø

Nina Sandberg (A)

Spørsmål

Nina Sandberg (A): Hva vil statsråden gjøre for å sikre at NOKUT er godt nok dimensjonert til effektivt å besørge at flyktningene får vurdert sin utdanning til bruk i det norske samfunnet?

Begrunnelse

Arbeiderpartiet vil at mennesker med utdanning fra utlandet skal kunne ta kompetansen sin i bruk i Norge raskest mulig. NOKUT skal bidra til dette, blant annet gjennom å vurdere og godkjenne utdanningen enkeltpersoner har med seg.
Høyre- og FrP-regjeringen foreslo i statsbudsjettet i for 2017 å kutte NOKUTs rammer for dette arbeidet med 10 millioner, begrunnet med færre nyankomne flyktninger. Midlene ble heldigvis tilbakeført i budsjettforliket.
Arbeiderpartiet mener at et effektivt arbeid med godkjenning av utenlandsk utdanning er en nøkkelfaktor i å få innvandrere og flyktninger raskt ut i jobb og inkludert i samfunnet. Vi ser også at det var en reell vekst i søknadene med 15 % fra 2016 til 2017. NOKUTs budsjettrammer er viktige for dette arbeidet, og vi er opptatt av at regjeringen sørger for en tilstrekkelig, framsynt og forutsigbar dimensjonering.

Iselin Nybø (V)

Svar

Iselin Nybø: Jeg er helt enig med stortingsrepresentant Sandberg i at det er viktig å sikre at NOKUT er godt nok dimensjonert til effektivt å sørge for at flyktningene får vurdert sin utdanning til bruk i det norske samfunnet. Jeg følger dette feltet nøye og min vurdering er at NOKUT er godt nok dimensjonert til effektivt å besørge at flyktningene får vurdert sin utdanning til bruk i det norske samfunnet. Kunnskapsdepartementet mottar kvartalsvise statusrapporter fra NOKUT om situasjonen, og siste kvartalsrapport av 17. januar 2018 bekrefter dette.
NOKUT rapporterer om at antall nyregistrerte individuelle søknader om generell godkjenning i fjerde kvartal var 12.5 % høyere enn antall søknader i samme kvartal i 2016. NOKUT erfarer fortsatt en søknadsvekst fra personer med kvalifikasjoner fra flyktningeland i 2017. Ikke minst gjelder dette Syria, der antall søknader er steget med 25 % i forhold til samme periode i fjor.
NOKUT rapporterer at restansen var høy og økende frem til tredje kvartal 2017, men at økte ressurser stilt til rådighet for NOKUT i revidert nasjonalbudsjett 2017 er brukt til å styrke antall ansatte for å behandle søknader om generell godkjenning av høyere utenlandsk utdanning. I tillegg ble flere tiltak knyttet til forenkling og effektivisering av arbeidsflyt gjennomført i NOKUT. Selv om restansen fortsatt er relativt høy, har summen av ansettelser og tiltak ført til betydelig reduksjon i restansen. NOKUT rapporterer dessuten om at de står bedre rustet til å kunne arbeide for fortsatt reduksjon av både restanse og saksbehandlingstid i 2018.
NOKUT innførte mot slutten av 2016 digital søknads- og saksbehandling for NOKUTs generelle godkjenning av høyere utdanning. I en overgangsfase mellom nytt og gammelt system stilles det store krav til opplæring, utvikling av og innføring i nye rutiner. Som normalt for denne type endringsprosesser har dette i overgangsfasen fått konsekvenser for kapasiteten til ordinær saksbehandling, og det er gledelig å registrere at denne prosessen nå er gjennomført.
NOKUT rapporterer videre om at gjennomsnittlig saksbehandlingstid nå kan rapporteres på en meningsfylt måte. Den gjennomsnittlige saksbehandlingstiden, inkludert innhenting av komplett dokumentasjon, er beregnet til 3,1 måneder for 2017 som helhet. Når søknadene er komplette, dvs. har nødvendig dokumentasjon, er saksbehandlingstiden under én måned. Basert på dette er det min vurdering at NOKUT er effektive i sin saksbehandling.
For søknader med flyktningekvalifikasjoner er det som kjent langt mer tidkrevende å saksbehandle enn andre søknader. Spesielt det høye antallet søknader fra Syria bidrar til å øke saksbehandlingstiden. Gjennomsnittlig saksbehandlingstid for søknader fra Syria er i følge NOKUT beregnet til 3,8 måneder for 2017 som helhet, men også for denne gruppen har det vært en positiv utvikling i løpet av siste år. Dette skyldes blant annet at NOKUT raskere enn tidligere får svar på verifiseringshenvendelser fra syriske utdanningsinstitusjoner.
Det er altså mange forhold som virker inn på saksbehandlingstiden, men kombinasjonen av tilstrekkelig finansiering og gode og effektive tiltak iverksatt, gjør meg trygg på at NOKUT er godt nok dimensjonert til effektivt å besørge at flyktningene får vurdert sin utdanning til bruk i det norske samfunnet.