Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:733 (2017-2018) Innlevert: 18.01.2018 Sendt: 19.01.2018 Besvart: 26.01.2018 av fiskeriminister Per Sandberg
Torgeir Knag Fylkesnes (SV): I regjeringens nye plattform er planen å øke struktureringen ytterligere, også for båter under 11 meter. Rapport 3/18 fra Nofima "Regulering og kvalitet i fiske etter hyse" påviser en sammenheng mellom manglende kvalitet på råstoff og båtenes struktureringsgrad. Kort sagt, jo mer strukturering jo dårligere kvalitet. Hvorfor legger regjeringen opp til svekket kvalitet i norske fiskerier?
Per Sandberg: Jeg er glad for at representanten Fylkesnes retter oppmerksomhet mot utfordringene rundt hysekvaliteten. Den opptar ikke bare meg, men også landindustrien, salgslagene, fiskere og forskere. Det er en kompleks problemstilling, hvor flere momenter påvirker næringsaktørenes atferd. Som Nofima viser til, kan det i noen sammenhenger lønne seg for fiskere å prioritere kvantitet framfor kvalitet, fordi industrien er avhengig å få større kvanta i produksjonen. Det er derfor litt for enkelt å påstå at økt strukturering nødvendigvis fører til dårligere kvalitet. Hysa har også noen biologiske egenskaper som gjør det vanskelig å sikre kvaliteten, og dette gjør problemstillingene rundt reguleringer og kvalitet komplekse. I regjeringserklæringen sier vi at vi vil gi strukturendringsmuligheter for fartøy over 11 meter hjemmelslengde, og vurdere en strukturkvoteordning for flåten under 11 meter hjemmelslengde. Fiskeflåten må tilpasses ressursgrunnlaget, og strukurkvoteordningene er et sentralt virkemiddel i så måte. Jeg ønsker at strukturvirkemidlene innrettes slik at vi utnytter våre ressurser best mulig. For den minste kystflåten ville det etter min mening vært uansvarlig å ikke vurdere ulike innretninger som både ivaretar effektivitet og lønnsomhet. Spørsmålet om kvalitet er også en komponent i dette bildet, og er noe det er naturlig å ta i betraktning i vårt samlede arbeide med reguleringer og reguleringssystem, inkludert kvoteordningene. Vi vil komme tilbake til disse spørsmålene i arbeidet med oppfølgingen av kvoteutvalgets utredning, som allerede har vært på høring og hvor jeg som representanten vil være kjent med har sagt at vi tar sikte på å legge fram en melding tidlig i denne stortingsperioden. Spørsmålet om struktureringsordninger for den minste kystflåten var også en del av utvalgets innstilling, og regjeringsplattformens punkter om dette burde derfor ikke komme overraskende. Temaet var også en del av Sundvoldenerklæringen, for regjeringens første periode. Jeg ser derfor frem til gode diskusjoner om disse spørsmålene, hvor vi kan få belyst de ulike behov og utfordringer for ulike segmenter også innad i den minste kystflåten.