Skriftlig spørsmål fra Nicholas Wilkinson (SV) til klima- og miljøministeren

Dokument nr. 15:759 (2017-2018)
Innlevert: 19.01.2018
Sendt: 22.01.2018
Rette vedkommende: Samferdselsministeren
Besvart: 29.01.2018 av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen

Nicholas Wilkinson (SV)

Spørsmål

Nicholas Wilkinson (SV): Flertallet på Stortinget, mot SVs stemmer, har fortsatt arbeidet med å planlegge en 3. rullebane på Gardermoen. Det er grunn til å tro at det vil føre til store økninger i flytrafikken, som er ødeleggende for klimaet og målene Norge og regjeringen har satt for klimagasskutt innen 2030.
Mener statsråden bygging av en tredje rullebane på Gardermoen vil skape utfordringer med å nå klimamålene, og har statsråden et anslag for antall ekstra tonn klimagasser byggingen vil føre til?

Ketil Solvik-Olsen (FrP)

Svar

Ketil Solvik-Olsen: Luftfartsnæringen bidrar til å løse en viktig del av transportbehovet i vårt land. Gjennom et bredt nett av lufthavner og flyruter kobles innbyggere og næringsliv tettere sammen rundt i landet. Regjeringen er opptatt av å satse på norsk luftfartsnæring samtidig som vi skal redusere støy- og miljøforurensing. En bred satsing på ny flyteknologi, miljøvennlig drivstoff og bedre infrastruktur vil bidra til å nå disse målene. Gardermoen er et viktig nav i vår infrastruktur, og det er viktig at flyplassen kan utvikles på en best mulig måte.
Kapasitetsbehovet på OSL henger sammen med at lufthavna har mye innenlandstrafikk med toppbelastning morgen og ettermiddag, samt behov for snørydding. Avinor mener at Oslo lufthavn (OSL) vil nå sin kapasitetsgrense rundt 2030, og at det da blir behov for en tredje rullebane. Avinor har gjennomført flere analyser av prosjektet og mener at prosjektet er både samfunnsøkonomisk og bedriftsøkonomisk lønnsomt.
Det er usikkert når behovet for en tredje rullebane eventuelt oppstår og regjeringen har ikke tatt stilling til spørsmålet om utbygging. Når Avinor mener behovet oppstår, må selskapet søke konsesjon etter luftfartsloven. Konsesjonssøknaden vil da bli behandlet av Samferdselsdepartementet.
Det skjer en svært positiv utvikling innen miljøvennlig teknologi for flybransjen. Det er derfor store usikkerhetsmoment hva gjelder framskrivinger av utslipp. Dersom vi legger til grunn begrenset teknologiutvikling, vil utslippene øke. Men med forventninger til økt bruk av elektrisitet i luftfarten, slik Avinor nylig har kommunisert om visjoner for 2040, kan vi forvente en kraftig nedgang i utslipp.
Ifølge en analyse fra Transportøkonomisk institutt, hvor det bare er begrenset utslippsreduksjon fra flyene, vil en situasjon med en tredje rullebane på OSL gi åtte prosent høyere klimagassutslipp i 2050 enn en situasjon uten en tredje rullebane. Uten tredje rullebane er det anslått at klimagassutslippene fra OSL-basert luftfart reduseres med to pst. fra 2030 til 2050, mens de vil øke med anslagsvis seks prosent i samme periode med en tredje rullebane. Differansen er anslått å være 177 000 tonn CO2. I beregningene er det lagt til grunn en energieffektivisering på 1,5 pst per år.
Omsetningskravet til bærekraftig biodrivstoff i fly, som regjeringen varsler i Meld. St. 33 (2016-2017) Nasjonal transportplan, vil redusere utslippseffekten av en trafikkøkning. Transportøkonomisk institutt har også sett på en situasjon med innfasing av biodrivstoff. Med 20 pst. biodrivstoff i 2030 (som er lavere enn regjeringens ambisjon om 30 pst. innblanding) og 25 pst. fra 2040, vil utslippene ligge omtrent på 2014-nivå i 2050 ved utbygging av rullebane 3. Uten rullebane 3 vil utslippet fremdeles være 8 pst. lavere i 2050, men dette tilsvarer nå 129 000 tonn CO2.
Tar man hensyn til at el-fly sannsynligvis vil være i bruk etter 2030, blir den absolutte differansen i utslipp enda mindre. Det er stor optimisme blant aktørene i luftfartsmarkedet når det gjelder elektriske fly. Den globale flyprodusenten Airbus har som mål å utvikle el-fly for inntil 100 passasjerer innen 2030, og Avinor mener at innenriks luftfart kan være elektrisk innen 2040. En slik utvikling vil endre luftfartens miljøegenskaper dramatisk. Avinor arbeider allerede for at elektriske fly skal kunne benytte selskapets lufthavner når de kommer på markedet, og i tråd med regjeringens politiske plattform vil selskapet få i oppdrag å utvikle et program for å legge til rette for introduksjon av elektriske fly i kommersiell luftfart.
I Meld. St. 30 (2016-2017) Verksemda til Avinor AS legger regjeringen opp til at Avinor kan fortsette planleggingen av en tredje rullebane ved OSL. Inntektene fra OSL er svært viktige for at Avinor skal kunne utføre sitt samfunnsoppdrag og opprettholde en spredt lufthavnstruktur. OSL er det klart største navet i det norske lufthavnnettet og den viktigste porten mot utlandet. Avinor ønsker derfor å videreutvikle Oslo lufthavn som et nasjonalt og internasjonalt knutepunkt.