Skriftlig spørsmål fra Silje Hjemdal (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:904 (2017-2018)
Innlevert: 08.02.2018
Sendt: 09.02.2018
Besvart: 15.02.2018 av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen

Silje Hjemdal (FrP)

Spørsmål

Silje Hjemdal (FrP): Kan statsråden avklare hvorvidt lokale myndigheter selv kan beslutte om de ønsker kantstopp eller busslomme som løsning for buss?

Begrunnelse

Det har i den senere tid blitt økt oppmerksomhet rundt at Vegvesenet legger om en rekke busstopper fra tradisjonelle "busslommer" til såkalt kantstopp. Det har kommet henvendelser fra folk i blant annet Bergensområdet om dette.
Kantstopp er en løsning som medfører at bussen stopper i vegbanen, slik at den ikke mister sin plass i køen. Dette medfører samtidig at det danner seg kø mens bussen tar opp og slipper av passasjerer. I noen tilfeller skapes det trafikkfarlige situasjoner, når andre trafikanter velger å kjøre forbi.
NAF har på lokalt nivå påpekt at kantstopp er å designe trafikkfarlige situasjoner.
Når det gjelder hensiktsmessigheten av slike løsninger kan det være best å la lokale myndigheter selv bestemme, da de kjenner de lokale forhold best.

Ketil Solvik-Olsen (FrP)

Svar

Ketil Solvik-Olsen: Jeg har merket meg debatten som har pågått vedrørende valg av løsninger for busstopp i enkelte byer. Jeg er opptatt av at vi skal legge til rette for gode trafikkløsninger som sikrer mobilitet og god trafikkavvikling totalt sett. Jeg er også opptatt av at vi skal bruke skattebetalernes penger på en effektiv måte, og at man primært skal bruke penger på å legge til rette for bedre løsninger der man knapt har et tilbud fra før, fremfor å "perfeksjonere" eksisterende, tilstrekkelige løsninger.
Debatten om valg av busslommer eller kantstopp har pågått i områder hvor det ikke er staten som er veieier. Valgene som gjøres vedrørende løsninger lokalt er det relevante veieier som står for. Håndboken N100 Veg – og gateutforming er førende når det gjelder denne type tiltak, men nøyaktig hvilken løsning man velger vurderes ut fra lokale forhold. Myndighet til å fravike vegnormalen ligger hos Statens vegvesen for riksveg, fylkeskommunen for fylkesveg og kommunen for kommunal veg. Følgelig er valg av løsning opp til vegeier.