Skriftlig spørsmål fra Torstein Tvedt Solberg (A) til kunnskaps- og integreringsministeren

Dokument nr. 15:907 (2017-2018)
Innlevert: 08.02.2018
Sendt: 09.02.2018
Besvart: 14.02.2018 av kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner

Torstein Tvedt Solberg (A)

Spørsmål

Torstein Tvedt Solberg (A): Hvilke sammenlignbare krav til grunnutdanningen, som er tilsvarende de nye kompetansekravene for lærere med tilbakevirkende kraft, kan statsråden vise til for andre yrkesgrupper, som eksempelvis leger?

Begrunnelse

I politisk kvarter 7. februar 2018 sa kunnskapsministeren at det finnes andre eksempler på at en yrkesgruppe opplever at nye krav fører til at grunnutdanningen deres ikke lenger kvalifiserer for yrket de har utdannet seg til, og trakk fram legene som eksempel.

Jan Tore Sanner (H)

Svar

Jan Tore Sanner: Jeg kjenner ikke igjen representantens gjengivelse av det som ble sagt på politisk kvarter 7. februar i år. På politisk kvarter viste jeg til at mange yrkesgrupper opplever at det de lærte under utdanningen løpende må oppdateres og bygges ut for at de skal være faglig på høyden. Etter- og videreutdanning er helt avgjørende i mange bransjer og sektorer. For flere profesjoner er dette uttrykt gjennom krav om obligatorisk etterutdanning. Dette gjelder blant annet leger, men også advokater, tannleger og revisorer. På politiske kvarter uttalte jeg at denne typen krav til etterutdanning er noe de færreste har innvendinger mot.
Denne regjeringen har høye ambisjoner for landets lærere og elever. Vi står fast ved at lærerne er den viktigste ressursen i skolen for elevene. Faglige sterke og trygge lærere er en forutsetning for at elevene skal lære på skolen. Derfor mener vi at det er helt rimelig å stille krav til lærernes kompetanse, samtidig som vi har lagt til rette for tidenes videreutdanningstilbud. Lærere som ønsker videreutdanning skal kunne oppnå dette før kompetansekravene for undervisning i norsk, matematikk og engelsk trår i kraft.