Skriftlig spørsmål fra Marit Arnstad (Sp) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:949 (2017-2018)
Innlevert: 14.02.2018
Sendt: 14.02.2018
Besvart: 22.02.2018 av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen

Marit Arnstad (Sp)

Spørsmål

Marit Arnstad (Sp): Vil statsråden bidra til at jernbanetraseen som deler Skogmo Industripark i to, blir frigitt slik at arealet kan brukes til utvikling av industriparken?

Begrunnelse

Skogmo Industripark ligger i Overhalla i Nord-Trøndelag og har drøye 40 medlemsbedrifter. Industriparken har de senere år hatt en stor industriell vekst og har hatt en omsetningsvekst fra ca. 600 mill. kr i omsetning i 2007 til 2,5 mrd. kr i 2017. I samme tidsrom har antall ansatte økt fra ca. 300 til 650.
Gjennom Skogmo Industripark går jernbanelinja til Namsosbanen som ble lagt ned i 1978. I dag er mesteparten av traseen gjengrodd med lauvtre, og sannsynlighet for at det skal rulle tog på denne strekninga er minimal. Imidlertid er ikke denne banestrekningen formelt nedlagt og således gjelder fortsatt de samme begrensninger knyttet til aktivitet ved banen som ved en bane hvor tog ruller daglig. Eier av banen er Jernbaneverket.
Mulighetene for ytterlig vekst i industriparken er definitivt til stede, men den må da utvikles, både når det gjelder helhetlig plan og infrastruktur. I industriparken opplever man det som svært frustrerende at en nedgrodd jernbanelinje deler Industriparken i to.
Overhalla Kommune og Trøndelag fylkeskommune har hatt dialog med Jernbaneverket om saken, men lokalt etterlyses det framdrift i saken.

Ketil Solvik-Olsen (FrP)

Svar

Ketil Solvik-Olsen: Persontogtrafikken på Namsosbanen ble nedlagt i 1978. Drøye tjue år senere, i 1999, ble den ordinære godstrafikken til Namsos lagt ned. Det var frem til 2005 godstransport (korn) frem til Skogmo Industrispor. Selv om det ikke har vært trafikk på banen de siste tretten årene, er strekningen ikke formelt lagt ned. Det er imidlertid inngått flere avtaler med kommuner/private aktører for bl.a. dresinkjøring, tursti og fiskecamp.
Bane NOR Eiendom fikk i 2017 to henvendelser om kjøp av arealer i området Skogmo Industripark. Arealene ble imidlertid ikke frigjort ettersom Namsosbanen formelt sett ikke er nedlagt.
Jeg ser at det er uheldig dersom jernbanestrekninger uten trafikk legger beslag på attraktive arealer. Det kan være til hinder for annen næringsutvikling, men man kan også gå glipp av god alternativ bruk av jernbanestrekningene. Enkelte steder kan hele eller deler av strekningene omgjøres til attraktive sykkel-/turtraseer, som gir tryggere ferdsel for myke trafikanter. Under reiser i Trøndelag har lokale partifeller luftet tanken om at man kan få på plass en gang- og sykkelvei mellom Namsos og Grong. Dette hensynet må imidlertid veies opp mot hvorvidt det kan være aktuelt med framtidig trafikk, som f.eks. godstrafikk på deler av Namsosbanen.
Det er flere banestrekninger uten ordinær trafikk på jernbanenettet. Jeg mener det er naturlig at Jernbanedirektoratet gjør en vurdering om noen av disse strekningene bør legges ned formelt. Jeg vil komme tilbake til Stortinget på egnet måte med ev. forslag til strekninger som kan legges ned.