Skriftlig spørsmål fra Lise Christoffersen (A) til kunnskaps- og integreringsministeren

Dokument nr. 15:966 (2017-2018)
Innlevert: 15.02.2018
Sendt: 16.02.2018
Besvart: 22.02.2018 av kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner

Lise Christoffersen (A)

Spørsmål

Lise Christoffersen (A): Klassekampen hadde 12. februar 2018 en artikkel om de nye kravene til kurs og fagprøver for helsepersonell fra tredje land, for å få autorisasjon i Norge. Den enkelte søker må selv dekke kostnadene. Det kan føre til at flyktninger og andre forsinkes i sin integreringsprosess, fordi de må ha jobb ved siden av studier/integreringsprogram for å ha råd til å gå opp til prøve.
Vil statsråden ta initiativ til en stipend- og/eller låneordning, f.eks. gjennom Statens Lånekasse, for dem dette gjelder?

Begrunnelse

Den nye forskriften for autorisasjon av helsepersonell fra tredjeland trådte i kraft 1. januar 2017, for å sikre kvalitet og kompetanse i yrker som lege, sykepleier, tannlege mv. Det er kompetanse som Norge trenger. Kostnaden ved å gjennomføre kursene og avlegge prøve kan imidlertid lett bli for store å dekke for personer med lav inntekt, for eksempel introduksjonsstønad. I nevnte artikkel er det det en flyktning og en doktorgradsstudent som viser til at de må skaffe seg jobb i tillegg til studier, nødvendige kurs og introduksjonsprogram. Det betyr at de forsinkes i framdrift og integrering, noe som er lite ønskelig både for den enkelte og for samfunnet som helhet.
Regjeringen uttaler imidlertid i samme artikkel at det er ønskelig at innvandrere som kommer til Norge, får nyttiggjort sin kompetanse, og at helsepersonell med bakgrunn fra ulike land utgjør en viktig ressurs i norsk helsetjeneste.
Da den nye forskriften var på høring, mente Legeforeningen at det faglig sett var riktig med kompetansekrav, og at det derfor var lite rimelig at kostnaden ved fagprøven måtte dekkes av den enkelte. Ut fra Klassekampens oppslag er det mye som tyder på at det ikke først og fremst er kostnaden i seg selv, men vel så mye tidspunktet, det at man må betale utgiftene før man er i inntektsgivende arbeid, som kan være problematisk. I tillegg kommer at det å måtte jobbe ved siden av, gir mindre tid til å konsentrere seg om det faglige, og dermed muligens økt sjanse for ikke å bestå. Det vil i så fall medføre ytterligere tap av tid og nye kostnader ved å måtte gå opp til prøve på ny.
En stipend- og/eller låneordning for disse gruppene, ville dermed være en enkel løsning på problemet, med positive effekter i form av raskere integrering og selvforsørgelse, pluss raskere tilgang på en kompetanse norsk arbeidsliv har bruk for, blant annet i helsevesenet.

Jan Tore Sanner (H)

Svar

Jan Tore Sanner: Regjeringen er opptatt av at flyktninger og innvandrere får nyttiggjort sin kompetanse slik at de kan komme i arbeid. Den norske velferdsmodellen er avhengig av høy arbeidsdeltakelse.
Problemstillingen som tas opp i spørsmålet berører flere departementers ansvarsområde, og for å utforme et svar har det derfor vært dialog mellom Kunnskapsdepartementet og Helse- og omsorgsdepartementet.
Representanten viser til forskrift om tilleggskrav for autorisasjon for helsepersonell med yrkeskvalifikasjoner fra land utenfor EØS og Sveits. Formålet med kravene er å bidra til at helsepersonell som er utdannet i land utenfor EØS og Sveits har nødvendige kvalifikasjoner og kunnskaper for å få norsk autorisasjon. Helsedirektoratet har inngått avtaler med universiteter og høgskoler, som arrangerer kurs og fagprøver. Kostnaden for fagprøve ble satt ut fra gitte kostnader i de inngåtte avtaler. Det er den enkelte søker som betaler for kurs og fagprøve, og kostnadsbelastningen kan for enkelte være høy.
Representanten viser videre til introduksjonsstønaden og begrensninger ved denne. Regjeringen planlegger å reformere introduksjonsprogrammet. Deltakelse i introduksjonsprogrammet utløser rett til introduksjonsstønad (introduksjonsloven § 8). Som det fremgår av Rundskriv til introduksjonsloven (G-01/2016) beregnes stønaden ut fra en enhetlig sats som gjelder for hele landet, og skal dekke alle løpende utgifter deltakeren måtte ha til et nøkternt forbruk (husholdningsutgifter, utgifter til bolig og barn/barnetilsyn). Det er ikke lagt opp til egne satser eller behovsprøvde ytelser for bestemte formål. . Stønaden utgjør to ganger folketrygdens grunnbeløp (G) på årsbasis.
Korte kurs i nasjonale fag som tilleggskrav for å få autorisasjon som helsepersonell for personer med utdanning fra land utenfor EU/EØS og Sveits gir ikke i dag rett til støtte i Lånekassen. Imidlertid gir Lånekassen støtte til lengre og mer omfattende programmer i Norge, som kvalifiserer personer med utdanning fra utenfor EU/EØS-området for autorisasjon som helsepersonell i Norge.
Lånekassens ordninger er i hovedsak utformet for å treffe bredt, uten at de er knyttet til særskilte fagdisipliner. Det legges vekt på regler som i stor grad er enkle og generelle.
Det er regjeringens mål at kvalifiseringen skal starte så tidlig som mulig, og at det skal være en sammenheng i de kvalifiserende tiltakene fra ankomst frem til den enkelte har kommet i arbeid eller utdanning. Blant annet arbeider regjeringen for å gjøre det enklere for innvandrere å få godkjent utdannelse fra hjemlandet. Ulike tiltak og regelverk bør ses i sammenheng for å sikre et sømløst kvalifiseringsforløp. Prosessen for å få godkjent medbrakt utdanning kan for enkelte starte tidligere. For en del vil denne prosessen kunne starte mens de er i introduksjonsprogrammet.
I Jeløya-plattformen skriver regjeringen at vi vil vurdere hvordan det kan bli enklere å få finansiering av livsopphold for voksne som ønsker å studere for å gjøre seg mer attraktive i arbeidsmarkedet. På generell basis ønsker jeg derfor å vurdere nærmere om utdanningsstøtteordningene i større grad enn i dag bør åpne for kortere kurs, og skape større fleksibilitet enn vi har i dag.