Lise Christoffersen (A): Aftenposten har i dag, 19. februar en artikkel der Bane NOR sier at det må mer penger til for å holde forutsatt framdrift når det gjelder Ringeriksbanen.
Hva vil statsråden gjøre for å holde valgløftet fra Høyre og Frp i 2017 om byggestart innen 2021?
Begrunnelse
Da Stortinget behandlet Nasjonal Transportplan 19. juni 2017, var anleggsstart for Ringeriksbanen fastsatt til 2021/20122. Det vakte sterke reaksjoner både fra kommuner, fylkeskommune og næringsliv. I valgkampen 2017 lovte Høyre og Frp å sørge for anleggsstart i 2021, i første fireårsperiode av den nye planen. Da Stortinget behandlet samferdselsbudsjettet for 2018, så vi allerede de første tegnene til at valgløftet som ble gitt i 2017 ikke kom til å bli holdt. Anleggsstart sto fortsatt til 2021/2022. Arbeiderpartiet foreslo i sitt alternative budsjett for 2018 å øke bevilgningene til jernbane med 647,5 mill. kr., herunder 200 mill. kr. til investeringer. Dette var blant annet forutsatt å gå til å sikre oppstart av Ringeriksbanen i 2021, men vi ble nedstemt.
Med bakgrunn i Aftenpostens oppslag i dag, ser det ut til at vi må vente enda lenger - vedtak om finansiering først i 2023 og ferdigstillelse i 2031, først sju år seinere enn forutsatt for kort tid siden. Med i dette bildet hører at regjeringen så seint som i 2015 hadde kakefest på Sundvolden for å feire oppstart i 2019.