Skriftlig spørsmål fra Liv Gustavsen (FrP) til kommunal- og moderniseringsministeren

Dokument nr. 15:998 (2017-2018)
Innlevert: 19.02.2018
Sendt: 20.02.2018
Besvart: 27.02.2018 av kommunal- og moderniseringsminister Monica Mæland

Liv Gustavsen (FrP)

Spørsmål

Liv Gustavsen (FrP): Er det i tråd med statlige føringer at et statlig aksjeselskap som Avinor, fritt kan utnytte sin monopolstilling til i reguleringsprosessen å hindre andre konkurrerende private i å utøve næringsvirksomhet, og hvilke tiltak vil statsråden ta for å sikre at dette ikke skal skje?

Begrunnelse

Kommunal- og moderniseringsdepartementet er ansvarlig planmyndighet for Forsvarsbyggs pågående arbeid med utarbeidelsen av en ny statlig reguleringsplan for Evenes Flystasjon og Harstad I Narvik lufthavn.
Naboeiendommen, gnr. 4 bnr. 106 til Evenes Flystasjon eies av privat grunneier. Grunneier har i mange år drevet parkeringsvirksomhet på Eiendommen, og har i lang tid hatt omfattende utbyggingsplaner for Eiendommen. Eiendommen ligger - etter anmodning fra Avinor - i sin helhet innenfor Forsvarsbyggs forslag til planprogram, noe som har satt en foreløpig stopp for Grunneiers utbyggingsplaner.
Avinor har utarbeidet en masterplan for Evenes lufthavn. Masterplanen viser med tydelighet at det er Avinors kommersielle interesser som har vært retningsgivende for Avinors arbeid i saken.
Dersom Eiendommen reguleres I utnyttes iht. Avinors planer, vil ikke Grunneiers utbyggingsplaner kunne gjennomføres, og Grunneiers parkeringsvirksomhet kan ikke drives regningssvarende. Avinor har dermed kvittet seg med en konkurrent.
Det er i dag to tilbydere av parkering ved Evenes Flystasjon. Dette er i) Avinor, og ii) Grunneier. At Avinors forslag mht. reguleringsarbeidet skyldes egne kommersielle planer og for å kvitte seg med en konkurrent, fremgår klart av masterplanen. Følgende står uttrykkelig i Avinors masterplan:

«Parkering er en av lufthavnas hovedinntektskilder med om lag 1000 parkeringsplasser. Den er i de seinere år under hardt press pga. lokal konkurrent med areal nært terminal, med svært lave priser» (side 11).

Mens Grunneier tilbyr parkering til kr. 40 per døgn, ligger Avinors priser mellom kr. 105 - 235 per døgn. Det er spørsmålsstillers oppfatning at konkurranse medfører lavere kostnader og ett bedre tilbud for flyreisende. Det er derfor uheldig om Avinor bidrar til å hindre nødvendig konkurranse.

Monica Mæland (H)

Svar

Monica Mæland: Forsvarsbygg har av Forsvarsdepartementet, i samråd med Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD), fått i oppdrag å utarbeide statlig reguleringsplan med konsekvensutredning for Evenes flystasjon. Bakgrunnen for planarbeidet er Stortingets beslutning om bruk av Evenes lufthavn som fremskutt operasjonsbase for F-35, og base for Forsvarets maritime overvåkningsfly, med tilhørende støttefunksjoner. KMD er planmyndighet i saken, og Forsvarsbygg forestår alt praktisk planarbeid på vegne av Forsvarsdepartementet.
Reguleringsplanen som skal utarbeides av Forsvarsbygg, skal gjelde for den militære delen av flyplassen. Av hensyn til Forsvarets interesser, har det vært nødvendig å ta med hele flyplassen, blant annet for å kunne gjøre nødvendige sikringstiltak rundt kritiske objekter i den militære delen. For eksempel er én av løsningene for plasseringen av hangarer for de nye jager- og overvåkningsflyene, lokalisert tett opp mot eksisterende bygninger på den sivile flyplassen. Slike momenter vil gjøre det nødvendig med sikringstiltak som kan innebære høyde- og innsynsbegrensninger for nye bygg i reguleringsplanen som skal utarbeides.
Planprosessen er i startfasen. Neste milepæl er fastsettelse av planprogrammet, som var ute på høring i perioden 19. juni til 1. oktober 2017. Det kom flere innspill, deriblant fra nevnte grunneier og Evenes Utvikling, om forholdene som omtales i representantens begrunnelse. Både Avinor og Evenes Utvikling ønsker å utnytte sine eiendommer til kommersiell virksomhet gjennom blant annet å bygge hotell, samt drive parkering innenfor planområdet.
Det fattes ikke noen vedtak om arrondering eller arealbruk i planprogramfasen av planprosessen. Slike tema, samt spørsmål knyttet til Forsvarets interesser, vil avklares i det videre arbeidet med reguleringsplanen og konsekvensutredningen.
Forsvarsbygg har gitt klart uttrykk for at reguleringsplanen kun skal ta for seg de forhold som ivaretar den militære virksomheten på Evenes flystasjon. Eventuelle utbyggingsplaner knyttet til kommersiell virksomhet, må tas som egne detaljplaner gjennom ordinære planprosesser med kommunen som planmyndighet. Dette gjelder like mye for Avinor som for andre berørte grunneiere og Evenes Utvikling.
Regjeringen er opptatt av at kommersielle aktører får like vilkår, uansett om de er offentlige eller private foretak, og jeg vil i denne og lignende saker bidra til at partene får mest mulig like vilkår til å utvikle sine virksomheter.