Skriftlig spørsmål fra Trygve Slagsvold Vedum (Sp) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1008 (2017-2018)
Innlevert: 21.02.2018
Sendt: 21.02.2018
Besvart: 28.02.2018 av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen

Trygve Slagsvold Vedum (Sp)

Spørsmål

Trygve Slagsvold Vedum (Sp): Det er nå blitt kjent at Bane NOR vil utsette intercitysatsingen med flere år.
Hadde statsråden eller departementet på noen som helst vis informasjon om problemene med tidsfristene, som ligger i nasjonal transportplan, før planen ble vedtatt av Stortinget?

Ketil Solvik-Olsen (FrP)

Svar

Ketil Solvik-Olsen: Regjeringen har en historisk høy satsing på samferdsel. I de første fem statsbudsjett vedtatt under dagens regjering har bevilgningene til jernbaneformål vært rundt 108 milliarder kroner. Til sammenligning ble det bevilget rundt 60 milliarder kroner i de foregående fem statsbudsjett. Regjeringen legger opp til at satsingen vil fortsette også i årene fremover. Fram til 2029 er det i Nasjonal transportplan prioritert over 1.000 milliarder kroner til infrastrukturformål. 45 prosent av pengene til investeringsprosjekter i Nasjonal transportplan 2018-2029 går til bygging av ny infrastruktur på jernbanen. Dette er et massivt løft for å få flere til å velge tog i og mellom de store byområdene, og få mer gods over på skinner.
Regjeringen prioriterer utbygging av InterCity-strekningene på Østlandet høyt. For å realisere nye prosjekter har vi de siste årene satt av veldig mye penger til planlegging for å gjøre prosjektene klare til anleggsstart.
Stortingsmeldingen om Nasjonal transportplan er basert på den informasjonen om kostnader og fremdrift som forelå på tidspunktet meldingen ble utarbeidet. Jeg har merket meg at Bane NOR i sitt innspill til Jernbanedirektoratets handlingsprogram foreslår endringer i rekkefølge for selve utbyggingen av infrastrukturen. Det betyr ikke at regjeringens ambisjoner er endret. Det er dog bra at Bane NOR har gjort et grundig arbeid med hvordan de skal minimere transportutfordringene i byggeperiodene og sikre at prosjekter er best mulig koordinert opp mot kapasiteten i anleggssektoren. Det er også bra at Bane NOR gir innspill til hvordan man kan få mest mulig jernbane for skattebetalernes penger.
Jernbanedirektoratet skal nå utarbeide jernbanesektorens handlingsprogram. Bane NORs innspill er et bidrag inn i dette arbeidet. Handlingsprogrammet skal konkretisere gjennomføringen av prosjektene i Nasjonal transportplan 2018-2029. Etter gjennomført høring vil Jernbanedirektoratet fastsette handlingsprogrammet sommeren 2018. Hvordan den endelige tilrådningen om utbyggingsrekkefølge vil se ut, må derfor avvente handlingsprogrammet.
Jeg håper representanten Vedum vil støtte opp om regjeringens arbeid for en bedre jernbane. Jeg merket meg at representanten Navarsete på NRK i 8. april 2017 advarte mot regjeringens storstilte satsing på jernbane.

"Den tidlegare samferdsleministeren frå Senterpartiet seier at grunnen til at Vestlandet no kjem dårlegare ut, er at regjeringa satsar meir på jernbane enn det dei raudgrøne gjorde."

Nå var det ikke riktig at Vestlandet kom dårlig ut. Landsdelen får mer midler pr innbygger og som andel av totalen i nåværende NTP sammenlignet med forrige. Men jeg håper ikke dette utspillet var et forvarsel om omkamp fra Senterpartiet for å redusere regjeringens jernbanesatsing.
Avslutningsvis vil jeg minne representanten Slagsvold Vedum om at Nasjonal transportplan er en stortingsmelding, og ikke en proposisjon.