Skriftlig spørsmål fra Eigil Knutsen (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1037 (2017-2018)
Innlevert: 27.02.2018
Sendt: 27.02.2018
Besvart: 06.03.2018 av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen

Eigil Knutsen (A)

Spørsmål

Eigil Knutsen (A): Dersom regjeringspartiene mener at bompengebelastningen "vekker harme og bekymring", hvorfor la ikke Samferdselsministeren opp til høyere statlig finansiering, og hvordan vurderer regjeringen bompengebelastningen i Bergen, sammenlignet me de andre bypakkeområdene Nord-Jæren og Oslo?

Begrunnelse

Representant Ove Trellevik skriver at «omfanget av nye bomstasjoner og økte bompenger i Bergen vekker harme og bekymring» (Facebook 21.2.18). I desember stemte et samlet Storting, med unntak av Rødt, for finansiering av Bypakke Bergen (Prop. 11 S (2017-2018), Innst. 90 S (2017-2018)).
I behandlingen av samme sak foreslo Arbeiderpartiet og SV at regjeringen skulle bidra med 70 prosent statlig finansiering av kollektivprosjektene i Bypakke Bergen. Dette ble stemt ned av Fremskrittspartiet, Høyre, Senterpartiet, KrF og Venstre. Dette betyr at 50 prosent av finansieringen må tas lokalt.

Ketil Solvik-Olsen (FrP)

Svar

Ketil Solvik-Olsen: Jeg viser til svaret mitt på spørsmål nr. 1038 der jeg redegjorde for statens sterke satsing for å bygge ut kollektivsystemene i de fire største byområdene. Dagens regjering har kraftig økt statlige bidrag til slike prosjekt, og lagt opp til at staten dekker 50 % av finansiering i viktige kollektivprosjekt, fordi vi ønsker å legge til rette for god mobilitet i byområdene. Et velfungerende kollektivtilbud er en viktig del av det.
Den økte statlige andelen medfører at den lokale finansieringen blir tilsvarende mindre, noe som reduserer presset på økte bompenger. Jeg minner om at byutviklingsbyråden i Bergen, som også er partifelle med Knutsen, i leserbrev i Bergens Tidende 21.01.17 bekreftet at den statlige andelen under rødgrønn regjering var på knapt en tredjedel av dagens nivå.
Bompengebelastningen i de ulike byene bestemmes ikke av regjeringen, men av lokale folkevalgte. De lokale bomringene som er satt opp er ingen forutsetning fra regjeringens side for å delta i ordningen med byvekstavtaler. Jeg har dog merket meg at lokale politikere, fra blant annet representanten Knutsens parti, viser til at bompengenivået ikke bare handler om finansiering av lokale tiltak, men også om å regulere trafikken på veiene. I Bergen har man innført rushtidsavgift, som har nettopp det formålet.
Regjeringen jobber derimot med å redusere bompengebelastningen på veiprosjekter som staten står bak. Det er innført en tilskuddsordning som vil gi over 40 riksveiprosjekt økte statlige andeler og derved lavere takst.. Det er slettet gjeld i en rekke bompengeprosjekt, slik at bomstasjonene er fjernet mange år før opprinnelig planlagt. Flere grupper av kjøretøy er flyttet over til lavere takstnivå. For å nevne noen eksempler.
Jeg har merket meg at representanten Knutsen gir inntrykk av at bompengenivået i byene ville blitt redusert dersom Arbeiderpartiets forslag om inntil 70 % statlig andel fikk flertall. La meg da vise til at Arbeiderpartiets transportpolitiske talsmann, Sverre Myrli, i Stortingets budsjettdebatt 14.12.2017 aviste at økte statlige andeler skulle brukes til å redusere bompengene. Tilsvarende har Arbeiderpartiet i sine alternative statsbudsjett stemt imot regjeringens gjentatte forslag om å bevilge mer statlige penger til eksisterende veiprosjekter med bomstasjoner, for å kunne redusere takstene. Regjeringen har med andre ord gjentatte ganger foreslått økte statlige andeler til veiprosjekt. Noen ganger har vi oppnådd flertall, andre ganger ikke. Med den historikken i bakhodet, har regjeringen lagt opp til et statlig finanseringsnivå vi mener det er realistisk å få flertall for i Stortinget.