Eigil Knutsen (A): Hvilke rimeligere måter å drive kollektivtransport på finnes det, som det samtidig er plass til på veiene i Bergen? Ser regjeringen bedre måter å ivareta regjeringens mål om reduksjon i klimagassutslipp og samordning av areal- og transportpolitikk i Bergen enn ved en videreføring av bybanen?
Begrunnelse
Ove Trellevik, leder for Hordalandsbenken på Stortinget og medlem av Stortingets kommunal- og forvaltningskomité, hevder at "det finnes rimeligere måter å drive kollektivtransport på [enn Bybanen]" (Facebook 21.2.18).
Byvekstavtalen legger opp til at boliger og arbeidsplasser bør lokaliseres nær kollektivknutepunkter. Derfor har både Bergen kommune og Hordaland fylkeskommune forpliktet seg til å sørge for en arealbruk som øker kollektivbruken og gjør det enklere å være syklist og fotgjenger.
Det er rimelig å påstå at Bybanen bidrar til å nå dette målet - noe også representanter for regjeringenspartiene, inkludert kommunalministeren, selv har gjort.