Skriftlig spørsmål fra Ruth Grung (A) til fiskeriministeren

Dokument nr. 15:1060 (2017-2018)
Innlevert: 01.03.2018
Sendt: 01.03.2018
Besvart: 08.03.2018 av fiskeriminister Per Sandberg

Ruth Grung (A)

Spørsmål

Ruth Grung (A): PD har store konsekvenser for fiskehelse og havbruksnæringen. Næringsaktører savner en mer offensiv strategi for å hindre spredning, spesielt forebygge at den spres videre nordover. Det stilles også spørsmål om hvorfor Mattilsynet praktiserer regelverket så ulikt med å kreve 28 km sone for noen lokaliteter for å hindre spredning mens andre i samme sone får krav om 10 km.
Er statsråden fornøyd med hvordan PD-strategien har fungert, og hvorfor stilles det ikke krav om PD-vaksine for alle i de utsatte sonene 6 til 8?

Per Sandberg (FrP)

Svar

Per Sandberg: Jeg er enig i at PD har store konsekvenser for fiskehelsa og for havbruksnæringen. Den tidligere tilnærmingen med obligatorisk utslakting (stamping out) ved påvisning av sykdommen nord i Trøndelag, fikk etter hvert for store konsekvenser for næringen og lokalsamfunn. Den nye PD-forskriften som kom i 2017 åpner for at Mattilsynet kan finne den konkret beste løsningen i hvert enkelt tilfelle, og iverksette situasjonstilpassede tiltak. Målet med forskriften og strategien er imidlertid uendret; å redusere konsekvensene av sykdommen der den finnes og hindre at den spres til nye områder.
Det er forståelig at oppdrettere i Nordland er bekymret for PD-situasjonen nord i Trøndelag. Jeg vil imidlertid påpeke at det at vi her har gått bort fra obligatorisk utslakting, ikke betyr at vi aksepterer at sykdommen skal få feste seg i dette området, og på denne måten være med på å utvide den endemiske PD-sonen. Situasjonen er snarere tvert i mot, da Mattilsynet mener vi kan oppnå det samme, med mindre nærings- og samfunnsmessige konsekvenser ved å samordne tiltakene ved utbrudd i Trøndelag gjennom opprettelse av kontrollområder med situasjonstilpassede tiltak. Denne tilnærmingen har som mål å sørge for at dette området igjen kan bli fritt for PD.
I tråd med den nye forskriften, som åpner for å finne den konkret beste løsningen i hvert enkelt tilfelle, vil altså Mattilsynet fastsette lokale kontrollområdeforskrifter. Det blir således foretatt en konkret faglig vurdering av det enkelte utbrudd, og risiko for videre spredning, om hvorvidt det riktige er utslakting eller opprettelse av et kontrollområde.
Ingen utbrudd av sykdom er like. Avstand til andre lokaliteter, strømforhold, biomasse i området, samt driftsstruktur og produksjonsplaner er forhold som må tas med i betraktning når tiltak vurderes og ev. kontrollområder utformes. At ulike kontrollområder får ulik utstrekning er derfor naturlig. Bekjempelsesplanen, som snart kommer, skal sikre forutsigbarhet og likebehandling for næringsaktørene i forbindelse med utforming av tiltak.
Når det gjelder pålagt vaksinering, ble dette kravet satt på vent fordi vi ville være sikre på at vaksinert fisk ikke ga falske positive utslag i den rutinemessige screeningen for PD som gjøres hver måned. Etter å ha innhentet faglige råd fra Mattilsynet og Veterinærinstituttet, arbeider vi nå med å endre kravene til prøvetaking i forskriften. Et forslag til endring av regelverket vil bli sendt på høring innen kort tid. Dette gjør at vi kan pålegge vaksinering i området fra Flatanger til Sømna uten å skape problemer for denne screeningen. Vaksineringen vil dempe smittepresset i området, og kunne virke sammen med strenge transporttiltak for å styrke grensen mellom PD-sonen og overvåkningssonen.