Skriftlig spørsmål fra Willfred Nordlund (Sp) til forsvarsministeren

Dokument nr. 15:1068 (2017-2018)
Innlevert: 01.03.2018
Sendt: 02.03.2018
Besvart: 09.03.2018 av forsvarsminister Frank Bakke-Jensen

Willfred Nordlund (Sp)

Spørsmål

Willfred Nordlund (Sp): Kan statsråden klargjøre om det har vurdert å terminere kontrakten om NH-90, hvorfor man eventuelt ikke har gjort dette, og om det ligger noe i kontrakten til kjøpet av NH-90 som gjøre det juridisk svært vanskelig eller umulig for Forsvaret å terminere kontrakten på tross av at leverandøren ikke har levert i nærheten av hva Forsvaret ble forespeilet ved inngåelse av kontrakten?

Begrunnelse

Gjennom svar på ulike spørsmål, sist ved nr. 1011 fra undertegnede, kan det fremkomme som departementet og Forsvaret aldri har vært vurdert å terminere NH90 kontrakten, eller vurdert om man skal påstarte arbeide med å skaffe andre helikoptre til å løse de oppdragene NH90 var forespeilet å løse.

Frank Bakke-Jensen (H)

Svar

Frank Bakke-Jensen: Det har vært gjennomført vurderinger om å avslutte NH90-kontrakten ved flere anledninger. I 2012-2013 ble det vurdert å avslutte NH90-anskaffelsen som følge av utfordringer med leveransene av helikoptre i foreløpig versjon, som på det tidspunktet var i gang. I tillegg ble det i 2017 vurdert om det var grunnlag for å heve kontrakten. Dette ble gjort som følge av den gjennomgangen Forsvarsdepartementet foretok etter Stortingets anmodningsvedtak 677 i mai 2017, om en ny gjennomgang av NH90-kontrakten. Dette anmodningsvedtaket er forøvrig planlagt besvart i investeringsproposisjonen som legges frem for Stortinget våren 2018.
Disse vurderingene om å avslutte kontrakten har omhandlet hvilket juridisk handlingsrom som har vært til stede i ulike faser av NH90-anskaffelsens forløp. Kontrakten inneholder på vanlig måte bestemmelser som regulerer forhold knyttet til eventuell avslutning av kontrakten.
En totalvurdering i forhold til å avslutte en pågående leveranse omfatter mer enn juridiske vurderinger av de kontraktsmessige forholdene. Forsvaret har behov for maritime helikoptre til fregattene og Kystvakten. Totalvurderingene har blant annet omhandlet vurdering av alternative helikoptre, samt gjennomføringstid og usikkerhet knyttet til ulike handlingsalternativer, i tillegg til de juridiske aspektene. Etter samlede vurderinger, har
konklusjonen så langt vært at det å videreføre NH90-anskaffelsen er det som best kan ivareta Forsvarets behov for maritime helikoptre.