Skriftlig spørsmål fra Anniken Huitfeldt (A) til forsvarsministeren

Dokument nr. 15:1103 (2017-2018)
Innlevert: 07.03.2018
Sendt: 08.03.2018
Besvart: 16.03.2018 av forsvarsminister Frank Bakke-Jensen

Anniken Huitfeldt (A)

Spørsmål

Anniken Huitfeldt (A): Hvilke konkrete tiltak vil forsvarsministeren iverksette for å stanse kompetanseflukten fra NH90-helikoptermiljøet og når vil det foreligge en konkret plan for framtidig helikopterkapasitet for Kystvakten?

Begrunnelse

NRK rapporterer 7. mars at en av fire NH90-helikopterpiloter har valgt å slutte i Forsvaret.
Av den opprinnelige bestillingen på 14 NH90-helikoptre skulle åtte gå til Kystvakten og seks til Sjøforsvarets fregatter. Ti år etter at NH90-helikoptrene skulle vært levert, har Kystvakten kun ett NH90-helikopter i delvis operasjon. Som kjent anbefalte forsvarssjefen nylig at alle de 14 NH90-helikoptrene bør forbeholdes fregattene.

Frank Bakke-Jensen (H)

Svar

Frank Bakke-Jensen: Jeg viser til brev fra Stortingets president av 8. mars 2018 med spørsmål fra stortings-representant Anniken Huitfeldt om hvilke tiltak forsvarsministeren vil iverksette for å stanse kompetanseflukten fra NH90-helikoptermiljøet og når det vil foreligge en plan for framtidig helikopterkapasitet for Kystvakten.
Personellet som jobber med NH90 leverer svært bra til tross for usikkerheten dette miljøet har opplevd over tid. Dette er en usikkerhet Forsvarsdepartementet tar alvorlig og aktivt arbeider med å redusere gjennom å avklare fremtidig mål for flytimeproduksjon, samt deretter ta stilling til Forsvarssjefens anbefaling. Det er riktig at det er personell som er i ferd med å slutte i sine stillinger. Dette er bekymringsfullt, men ikke unikt for NH90-miljøet. Vi vet også at den kompetansen våre ansatte opparbeider seg hos oss er svært attraktiv for det sivile markedet.
Gjennom 2017 og 2018 har Forsvarsdepartementet gjennomført særskilte oppfølgingsmøter med Forsvaret og Forsvarsmateriell om innfasingen av NH90 i Forsvaret. I disse møtene har personellsituasjonen vært en del av oppfølgingen. Departementet har blitt orientert om utviklingen og Forsvarets håndtering av situasjonen. Noe av det viktigste fremover er å sørge for at nye NH90-helikoptre leveres som planlagt og sikre at det er mulig å øke flytimeproduksjonen betraktelig fra dagens nivå. Dette er nødvendig for at personellet får gjennomført nødvendig trening, og for å løse de oppgavene personellet er satt til å gjøre. Departementet anser dette som meget viktig for å beholde personellet knyttet til NH90-helikoptermiljøet på kort og lang sikt.
Gjeldende plan for innfasing av helikopter på Kystvakten er Langtidsplanen for Forsvaret. Den legger opp til en gradvis oppbygging av helikopterkapasiteten for Kystvakten frem til 2022, med NH90. Det har vært vanskelig å produsere det forventede antallet flytimer med de helikoptrene vi har i en foreløpig versjon, og det har vært utfordrende å få innfaset NH90 ombord på kystvaktfartøyene. Nå er imidlertid alle fartøyene ombygd og klargjort for NH90.
Forsvarssjefen har innenfor sitt mandat gjort undersøkelser som tyder på at Forsvaret ikke kan produsere tilstrekkelig med flytimer med NH90, til å dekke Forsvarets behov til både til fregattene og til Kystvakten. Forsvarssjefen har derfor anbefalt å prioritere de estimerte flytimene med NH90 til fregattene. Forsvarssjefens anbefaling må ses i lys av de forutsetningene som Forsvaret har lagt til grunn i det arbeidet som er gjort.
Forsvarsdepartementet arbeider med å etablere et bredere beslutningsgrunnlag for å kunne ta stilling til forsvarssjefens anbefaling. Dette arbeidet er godt i gang og FFI støtter Forsvarsdepartementet i denne prosessen. Departementet vil vurdere om det er mulig, ved hjelp av ulike tiltak, å øke flytimeuttaket utover estimatet som ligger til grunn for forsvarssjefens anbefaling. Eventuelle tiltak skal også kostnadsberegnes før en eventuell beslutning om iverksetting.
Det er avgjørende å avklare et mål for hvor mange flytimer som skal produseres årlig med de 14 NH90-helikoptrene Norge skal motta. Dette målet må bygge på analyser av hva som er mulig å få til og til hvilken kostnad. En eventuell endring av prioritering av NH90-helikoptrenes planlagte oppgaver må gjøres når dette er avklart. Alternative løsninger for å dekke eventuelle udekkede behov vil være en del av et påfølgende arbeid.