Skriftlig spørsmål fra Sigbjørn Gjelsvik (Sp) til arbeids- og sosialministeren

Dokument nr. 15:1111 (2017-2018)
Innlevert: 08.03.2018
Sendt: 08.03.2018
Besvart: 16.03.2018 av arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie

Sigbjørn Gjelsvik (Sp)

Spørsmål

Sigbjørn Gjelsvik (Sp): Markedet for reinholdstjenester i private hjem er preget av svart arbeid og dårlige arbeidsvilkår.
Er statsråden komfortabel med dette, og dersom ikke, hva konkret planlegger hun å foreta seg for å avhjelpe situasjonen?

Begrunnelse

Den rødgrønne regjeringen innførte i 2012 forskrift om godkjenning av renholdsvirksomheter og kjøp av renholdstjenester – bedre kjent som godkjenningsordningen for renholdsvirksomheter. Bakgrunnen for dette var uakseptable arbeidsvilkår og useriøsitet i reinholdsbransjen.
I juni 2016 leverte Fafo en rapport på oppdrag fra Arbeids- og sosialdepartementet som fastslår at innslaget av svart arbeid fortsatt er betydelig i markedet for reinholdstjenester i private hjem og at så mange som 116 000 norske husstander i dag kjøper reinhold helt eller delvis svart.
Videre leverte Sintef i 2017 en rapport som avdekker at den useriøse delen av reinholdsbranjen mest sannsynligvis er langt større enn tidligere antatt. Det går også frem av rapporten at svart arbeid i bransjen er blitt mer organisert enn tidligere. Rapporten forteller at risikoen for å bli tatt i å selge eller kjøpe svarte reinholdstjenester i forbrukermarkedet praktisk talt er lik null og at risikoen for å bli straffet for slike forhold er enda mindre. Arbeidstilsynet karakteriserte rapporten som urovekkende.
I januar 2018 fastsatte regjeringen endringer i forskriften som har til hensikt å styrke den eksisterende godkjenningsordningen. Blant tiltakene er at Arbeidstilsynet kan avvise gjentatte søknader uten realitetsbehandling og at godkjente virksomheter må sende inn ny dokumentasjon hvert tredje år som stadfester at de fortsatt oppfyller vilkårene.
Selv om dette er positive endringer, er det ikke grunn til å forvente at de vil ha en betydelig effekt. Aktører fra den seriøse delen av norsk reinholdbransje gir uttrykk for at det behøves andre tiltak for å forbedre situasjonen. Statsråden bes redegjøre for hvilke konkrete tiltak hun vil gjennomføre.

Anniken Hauglie (H)

Svar

Anniken Hauglie: Regjeringen er opptatt av at alle skal ha gode arbeidsforhold, og prioriterer kampen mot useriøsitet og arbeidslivskriminalitet høyt.
Renholdsbransjen er en bransje der deler av bransjen har utfordringer med uakseptable lønns- og arbeidsvilkår og ulike former for arbeidslivskriminalitet. Derfor har det over tid vært rettet stor oppmerksom mot denne bransjen. Renholdsbransjen var den første bransjen hvor det ble innført treparts bransjeprogram, og det er etablert et omfattende og løpende samarbeid mellom partene og myndighetene. I løpet av de siste årene er det iverksatt flere tiltak for å få bukt med problemene, herunder en offentlig godkjenningsordning for renholdsvirksomheter og krav om HMS-kort for ansatte i disse virksomhetene. Videre er tariffavtalene i bransjen allmenngjort for å sikre en forsvarlig minstelønn som alle i bransjen skal følge. Arbeidstilsynet fører tilsyn med om virksomhetene følger de allmenngjorte lønns- og arbeidsvilkårene i tillegg til mer ordinært tilsyn knyttet til helse, miljø og sikkerhet. Arbeidstilsynet har hatt egne tilsynssatsinger i bransjen. Konkret vil jeg også nevne at det er innført en ordning med regionale verneombud i renholdsbransjen.
Nylig har vi styrket godkjenningsordningen for renholdsvirksomheter. Med virkning fra 1. januar 2018 har Arbeidstilsynet fått hjemmel til å avvise gjentatt søknader om godkjenning dersom tilsynet mener virksomheten prøver å omgå kravene i forskriften. Det er også tatt inn en bestemmelse i forskriften om at godkjente virksomheter hvert tredje år må sende inn dokumentasjon som viser at de fortsatt oppfyller vilkårene for å være godkjent. Dette er for å hindre at virksomheter fortsetter å være godkjent uten å oppfylle vilkårene. Denne bestemmelsen trer i kraft 1. april 2018.
Flere av tiltakene i regjeringens generelle strategi mot arbeidslivskriminalitet er dessuten særlig relevant for renholdsbransjen, for eksempel de nye grepene som gjelder offentlige innkjøp.
Likevel viser forskning og tilbakemeldinger fra aktørene i bransjen at det fortsatt er uløste problemer i renholdsbransjen og særlig i privatmarkedet, noe som blant annet fører til at useriøse aktører utkonkurrerer renholdsvirksomheter som følger lover og regler. Dette er selvfølgelig uheldig. For å lykkes i å snu dette må vi arbeide videre med de tiltakene vi allerede har satt i gang, og finne virkemidler som er egnet til å påvirke forbrukeratferden, slik at flere velger de virksomhetene som er godkjent og driver lovlig. Håndheving av regelverk må også være effektiv og gjennomførbar.
Det er viktig at det blir lettere å finne fram til de som er seriøse både for private forbrukere, for private virksomheter og for offentlige innkjøpere. Derfor kan andre typer virkemidler, slik som informasjon og holdningsskapende arbeid, være vel så effektive i denne bransjen. Dette jobbes det kontinuerlig med i bransjeprogrammet for renholdsbransjen hvor både partene og Arbeidstilsynet deltar. Samarbeid mot svart økonomi har utarbeidet konkrete veiledninger for forbrukere på nettstedet handlehvitt.no. Dette er et samarbeid mellom Skatteetaten og partene i arbeidslivet. På Arbeidstilsynets nettsider kan forbrukere finne ut om en renholdsvirksomhet er godkjent eller ikke.
Arbeidslivskriminalitet og svart arbeid i forbrukermarkedet er dessuten et tema som skal behandles nærmere i stortingsmeldingen om forbrukerpolitikken som Barne- og likestillingsdepartementet etter planen skal legge frem i løpet av våren 2019.