Skriftlig spørsmål fra Petter Eide (SV) til justis-, beredskaps- og innvandringsministeren

Dokument nr. 15:1125 (2017-2018)
Innlevert: 08.03.2018
Sendt: 09.03.2018
Besvart: 16.03.2018 av justis-, beredskaps- og innvandringsminister Sylvi Listhaug

Petter Eide (SV)

Spørsmål

Petter Eide (SV): Det nye danske formannskapet i Europarådet har tatt initiativ til å få utarbeidet en politisk erklæring, «The Copenhagen declaration», knyttet til utvikling av konvensjonssystemet. Norge deltar i forhandlingene om erklæringen som skal vedtas 12. april.
På hvilken måte vil regjeringen sikre at erklæringen ikke svekker betydningen av EMK i Norge og i andre europeiske land?

Begrunnelse

Det nye danske formannskapet i Ministerkomiteen i Europarådet har utarbeidet et forslag til en politisk erklæring kalt «The Copenhagen declaration». Forslaget er nå ute til behandling og forhandling blant Europarådets medlemsland. Norge har sendt sine innspill 5. februar 2018. Forslaget tar opp behovet for en effektiv, fokusert og balansert konvensjon. Kritikere av deklarasjonen, blant annet en rekke NGOer, hevder deklarasjonen flytter definisjonen av brudd på EMK i for sterk grad fra EMD til nasjonalstaten. Dette bidrar til å svekke EMKs betydning, både normativt og rettslig, i ulike europeiske land. Regjeringserklæringen slår fast målet om å «Styrke arbeidet for menneskerettigheter, både gjennom internasjonale fora, utviklingspolitikken og støtte til utviklingen av sivilsamfunn.». Det er derfor avgjørende å få kjennskap til hvordan Norges innspill til «The Copenhagen declaration», står i forhold til denne målsettingen.

Sylvi Listhaug (FrP)

Svar

Sylvi Listhaug: Det danske formannskapet i Europarådet har i forkant av en ministerkonferanse i København i april tatt initiativ til at det utformes en erklæring om videre reform av systemet rundt den europeiske menneskerettskonvensjon (EMK). Norge har kommet med innspill til første runde i forhandlingene og har gitt innsyn i disse innspillene til dem som har bedt om det.
Den europeiske menneskerettsdomstol (EMD) har i mange år slitt med store restanser. Utkastet til erklæring gjentar og understreker statenes ansvar for å sikre konvensjonsrettighetene hjemme, slik at færre saker bringes inn for Domstolen. En reduksjon i saksmengden er avgjørende for at EMD også i fremtiden skal kunne behandle de mest alvorlige sakene på en effektiv måte. Dette skal likevel skje på en måte som ikke svekker Domstolens rolle som uavhengig overvåkingsorgan i de tilfellene statene ikke har tatt ansvar på hjemmebane.
Norge har i lang tid spilt en aktiv rolle i arbeidet med å styrke EMD, og støtter de delene av utkastet som gjelder tiltak for å øke domstolens saksbehandlingskapasitet. Vi er også opptatt av behovet for å sikre full, effektiv og rask gjennomføring av EMDs avgjørelser i medlemsstatene. Samtidig har vi vært kritiske til formuleringer om at rettighetene etter EMK skal tolkes i samsvar med konstitusjonelle tradisjoner, og til forslag som kan åpne for at statene skal kunne vedta formelle tekster som kritiserer avgjørelser fra EMD. Det vil kunne undergrave EMDs legitimitet og uavhengighet.
Utkastet til erklæring inneholder ingen forslag til endringer i konvensjonen. Rettighetene etter EMK ligger fast, og det gjør også domstolens kompetanse til å prøve sakene.