Tellef Inge Mørland (A): Kan statsråden garantere at man tar hensyn til de overordnede samfunnsinteressene, på tvers av Nye Veier og Statens vegvesen sine særskilte oppgaveporteføljer, slik at man finner de beste løsningene for de planlagte veiutbyggingene totalt sett, og at dette også blir gjort i saken rundt bygging av Gartnerløkka og Ytre ringvei i Kristiansand?
Begrunnelse
Fædrelandsvennen har 3.april et oppslag med bakgrunn i at Norges Lastebileierforbund avdeling Agder er bekymret for forholdene under Gartnerløkkautbyggingen i Kristiansand, dersom Ytre ringvei ikke står klar først, og varsler trafikkaos.
I saken peker Norges Lastebileierforbund ved regionsjef Reidar Retterholt på at det ikke finnes realistiske omkjøringsveier for Gartnerløkka, særlig ikke for tunge kjøretøyer. Lastebileierforbundet peker videre på koordineringsutfordringen mellom Nye Veier og Statens Vegvesen: «Ytre ringvei inngår i Nye Veier AS’ portefølje og er i utgangspunktet prioritert langt bak i køen hos dem. Mens Gartnerløkka er en del av Kristiansands «bypakke», som håndteres av Statens vegvesen».
Begge de aktuelle prosjektene er høyt prioritert av landsdelen. Utfordringen blir imidlertid hvordan man får til en best mulig koordinering av de to prosjektene med to ulike prosjekteiere, både med tanke på å redusere unødvendig køproblematikk i utbyggingsperioden, men også for å unngå eventuelle unødvendige, kostbare og midlertidige omkjøringsløsninger.
Prosjektleder Nils Ragnar Tvedt i Statens vegvesen uttaler i forbindelse med den aktuelle saken at: «Risikoen for køproblemer vil være langt mindre om Ytre ringvei står klar før Gartnerløkka-arbeidene påbegynnes. Men jeg må bare forholde meg til at Statens vegvesen står for Gartnerløkka-jobben, mens Nye Veier har Ytre ringvei.»
Nye Veier ved direktør for planprosesser og samfunnskontakt, Finn Aasmund Hobbesland svarer imidlertid at: «Når det gjelder Ytre ringvei så gjør forholdet mellom kostnader og nytteverdi at prosjektet ikke er prioritert høyere.» Han får følgende oppfølgingsspørsmål fra journalisten: «Er eventuelle trafikkproblemer under Gartnerløkkautbyggingen tatt med i vurderingen av samfunnsøkonomisk nytte?» Til det svarer representanten for Nye Veier: «Nei. Våre vurderinger skjer ut fra et 40-års tidsperspektiv.»
Denne problemstillingen reiser derfor spørsmålet om hvordan man sikrer at de overordnede samfunnsinteressene tas hensyn til, når staten har valgt at to ulike aktører skal bygge ulike veistrekninger i landet, og hvordan man sikrer god koordinering mellom disse aktørene, slik at man ikke velger løsninger som hver for seg internt hos henholdsvis Statens vegvesen og Nye Veger virker fornuftige, men som i det overordnede samfunnsregnskapet gir dårligere og dyrere løsninger.