Skriftlig spørsmål fra Siv Mossleth (Sp) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1338 (2017-2018)
Innlevert: 13.04.2018
Sendt: 13.04.2018
Besvart: 24.04.2018 av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen

Siv Mossleth (Sp)

Spørsmål

Siv Mossleth (Sp): Sommerruten Værøy-Bodø er 5,5 time hver vei, og krever overnatting ved turer til Bodø. Ellers i året går det noen direkteruter som tar "bare" 3 t hver vei. Statsråden påsto i siste replikk at jeg spurte om elevers heimreiser i sommerferien. Selvsagt gjorde jeg ikke det, problemet for vgs-elevene er at helgeruta er på 5,5 timer hver vei hele året.
Forstår statsråden at elever må bruke 11 t på ferje for hver heimehelg i skoleåret, og at reisende fra Værøy må bruke 11 timer på ferge for nødvendige ærender i Bodø om sommeren?

Begrunnelse

I spørretimen 11.4.18 fikk jeg tilbakemelding på følgende spørsmål: På Værøy i Nordland er det som kjent helikopter og ferje som er alternativene for å komme seg til Bodø. For mange er kostnaden ved å ta helikopter stor, spesielt om en er flere. Om sommeren er det færre direkteavganger med ferje, noe som svekker tilbudet til fiskeindustrien og de fastboende på Værøy.
Vil statsråden gjøre noe slik det blir mulig med dagsreiser med ferje til Bodø hele året?
Replikkordskiftet førte til et behov for et skriftlig spørsmål.

Ketil Solvik-Olsen (FrP)

Svar

Ketil Solvik-Olsen: mitt siste replikksvar i Stortingets spørretime 11.04.18 påpekte jeg at representanten Mossleths spørsmål hadde tatt utgangspunkt i ferjetilbudet til Værøy om sommeren, mens tema i oppfølgingsspørsmålene handlet om ferjetilbud i andre sesonger enn sommeren eller var vinklet for studenter som jo har ferie om sommeren.
Jeg er kjent med at reisetiden på strekningen Bodø-Værøy og Værøy-Bodø varierer etter hvilken retning ferjene går. Direkteturer mellom Bodø og Værøy tar 3 timer, mens reisetiden øker når turene går via Røst eller via Moskenes. For øvrig vises det til at det aktuelle sambandet ble kraftig rustet opp ved anbudsoppstart i 2013. Ferjetilbudet på strekningene som inngår i sambandet er tilpasset de mange ulike transportbehovene som ferjesambandet skal dekke for næringsliv og bosatte i Lofoten og på Værøy og Røst. Jeg vil også minne om at det fra 2017 ble satt inn ekstra fergekapasitet i juli måned.