Skriftlig spørsmål fra Sigbjørn Gjelsvik (Sp) til finansministeren

Dokument nr. 15:1349 (2017-2018)
Innlevert: 16.04.2018
Sendt: 16.04.2018
Besvart: 26.04.2018 av finansminister Siv Jensen

Sigbjørn Gjelsvik (Sp)

Spørsmål

Sigbjørn Gjelsvik (Sp): Hvorfor sørger ikke regjeringen for at det innføres en elektronisk innbetalingsordning for innbetaling av merverdiavgift og toll på postsendinger fra utlandet?

Begrunnelse

Posten Norge krever et gebyr på 158 kroner for å gjennomføre forenklet fortolling av småpakker handlet på nett fra utlandet, dvs. pakker til en verdi mellom 350 kroner og 3000 kroner. I Finland er det ikke gebyr for å fortolle småpakker. Den finske modellen fungerer ved at forbrukeren selv kan betale moms og toll gjennom en elektronisk tjeneste kalt innføringserklæringstjeneste (Tuonti-ilmoituspalvelu). 80 prosent av finnene bruker denne løsningen når de mottar sendinger fra utlandet. Løsningen er enkel og gratis for forbrukerne samtidig som staten får momsinntekter på en effektiv måte.

Siv Jensen (FrP)

Svar

Siv Jensen: Inn- og utførsel av varer til og fra Norge utløser plikt til tollekspedering. Dette legger til rette for kontroll med vareførselen inn og ut av landet, og for innkreving av statens inntekter fra toll, merverdiavgift og særavgifter ved innførsel. Staten oppkrever ikke gebyrer knyttet til fortolling av varer som innføres til Norge.
Det vanligste ved innførsel av varer til Norge er at transportøren/speditøren fortoller varene på vegne av importøren. Som betaling for sine tjenester oppkrever transportøren et tollbehandlingsgebyr. Tolletaten har imidlertid - på samme måte som i Finland - etablert en elektronisk egenfortollingsløsning for privatpersoner som importerer varer til Norge. De fleste varer med verdi mellom 350 og 3000 kroner kan fortolles med denne løsningen. Løsningen innebærer at privatpersoner lar seg registrere hos Tolletaten og betaler merverdiavgift når varen er ankommet Norge. Når privatpersoner benytter Tolletatens elektroniske fortollingsløsning kan transportøren ikke ta seg betalt for tollbehandlingen. I praksis har det vist seg at transportørene likevel tar seg betalt for lagring mv. av varen, slik at det ikke synes å være noe å spare på å fortolle varen selv. Dette er uheldig. Gjeldende regelverk er imidlertid som utgangspunkt er godt tilrettelagt for egenfortolling.