Kirsti Leirtrø (A): 1. mars 2017 kunne vi lese i Adresseavisen at reisetiden mellom Trondheim og Steinkjer fra 2021 ville bli 10-15 minutt kortere, og at det ville bli halvtimesavganger på strekningen. Den 9. april sier pressemelding fra Jernbanedirektoratet at Midt-Norge er klar for elektrifisering, nye tog og økt kapasitet Dette krever investeringer.
Når vil Bane Nor få beskjed om oppstart av elektrifisering av Trønder- og Meråkerbanen, og når kan vi forvente at halvtimesavganger er en realitet?
Begrunnelse
Anbudsdokumentene for Trønderbanen er lagt ut. Strekningen er klar for konkurranseutsetting. Grunnlagsdokumentene legger opp til samme kapasitet som i dag. Det er ikke en eneste opsjon i anbudsdokumentene som ber om pris på økt frekvens. Det vil si at hele anbudsperioden fra 2020 til 2028 evt. pluss 2 år vil være med dagens kapasitet. Altså det ser ut til at en legger opp til at det ikke vil bli økt frekvens før om 12 år.