Skriftlig spørsmål fra Kirsti Leirtrø (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1371 (2017-2018)
Innlevert: 18.04.2018
Sendt: 18.04.2018
Besvart: 30.04.2018 av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen

Kirsti Leirtrø (A)

Spørsmål

Kirsti Leirtrø (A): 1. mars 2017 kunne vi lese i Adresseavisen at reisetiden mellom Trondheim og Steinkjer fra 2021 ville bli 10-15 minutt kortere, og at det ville bli halvtimesavganger på strekningen. Den 9. april sier pressemelding fra Jernbanedirektoratet at Midt-Norge er klar for elektrifisering, nye tog og økt kapasitet Dette krever investeringer.
Når vil Bane Nor få beskjed om oppstart av elektrifisering av Trønder- og Meråkerbanen, og når kan vi forvente at halvtimesavganger er en realitet?

Begrunnelse

Anbudsdokumentene for Trønderbanen er lagt ut. Strekningen er klar for konkurranseutsetting. Grunnlagsdokumentene legger opp til samme kapasitet som i dag. Det er ikke en eneste opsjon i anbudsdokumentene som ber om pris på økt frekvens. Det vil si at hele anbudsperioden fra 2020 til 2028 evt. pluss 2 år vil være med dagens kapasitet. Altså det ser ut til at en legger opp til at det ikke vil bli økt frekvens før om 12 år.

Ketil Solvik-Olsen (FrP)

Svar

Ketil Solvik-Olsen: Representanten oppgir i begrunnelsen for spørsmålet at konkurransen om trafikkpakke 2 (nord) ikke vil gjøre det mulig å øke frekvensen på trønderbanen før om 12 år. I utlysningen av konkurransen om trafikkpakke 2 (nord) har Jernbanedirektoratet bedt potensielle tilbydere om å inkludere opsjoner om tilbudsforbedringer. Opsjonene vil gjøre det mulig å kunne styrke tilbudet innenfor den fremforhandlede avtalen. Regjeringen vil ta stilling til ev. utøsning av opsjoner for å styrke tilbudet i de ordinære budsjettprosessene. Som omtalt i Nasjonal Transportplan 2018-2029 vil elektrifisering av Trønder- og Meråkerbanen gi marginalt bedre reisetid. Elektrifisering av Trønder- og Meråkerbanen alene vil imidlertid ikke gi økt kapasitet. For å oppnå økt kapasitet vil det være behov for ytterligere kapasitetsøkende tiltak. Jernbanedirektoratet kartlegger nå behovet for denne typen tiltak, herunder nødvendige tiltak for to tog i timen i grunnrute. Kartleggingen anslås å foreligge til sommeren.
Jeg ønsker å ha en oversikt over alle tiltak som skal til for å gi et bedre transporttilbud på Trønder- og Meråker banen for å være sikker på at vi prioriterer ressursene riktig. Jeg vil derfor komme tilbake til Stortinget når nødvendig informasjon foreligger.