Skriftlig spørsmål fra Eigil Knutsen (A) til arbeids- og sosialministeren

Dokument nr. 15:1442 (2017-2018)
Innlevert: 26.04.2018
Sendt: 26.04.2018
Besvart: 02.05.2018 av arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie

Eigil Knutsen (A)

Spørsmål

Eigil Knutsen (A): Hvilke grep gjør statsråden for at deltakere på arbeidspraksis skal få den oppfølgingen de har krav på, og hvor stor andel kan i 2018 forvente å få den oppfølgingen de har krav på?

Begrunnelse

Tett og god oppfølging av brukerne er avgjørende for at arbeidspraksis i ordinær virksomhet (kalt arbeidstrening fra 1.1.16) skal fungere. Riksrevisjonens undersøkelse av forvaltning og bruk av arbeidsmarkedstiltak i Nav viser imidlertid at ca. 40 pst. av tiltaksdeltakerne ikke får individuell oppfølging mens de er på arbeidspraksis. Dette gjelder også tiltaksdeltakere med nedsatt arbeidsevne. Én av fem deltakere som har vært på arbeidspraksis lenger enn tre måneder, har ikke fått individuell oppfølging fra Nav. Disse mottar dermed ikke den minimumsoppfølgingen tiltaksforskriften krever.

Anniken Hauglie (H)

Svar

Anniken Hauglie: Arbeidsmarkedstiltaket arbeidstrening, tidligere benevnt som arbeidspraksis, har som formål å prøve ut tiltaksdeltakerens muligheter i arbeidsmarkedet, gi relevant arbeidserfaring og bidra til å styrke deltakerens muligheter til å få ordinær ansettelse.
Tiltaket kan tilbys arbeidssøkere med liten eller mangelfull arbeidserfaring, og personer med nedsatt arbeidsevne som har behov for arbeidsrettet bistand for å komme i inntektsgivende arbeid.
Riksrevisjonens undersøkelse av forvaltning og bruk av arbeidsmarkedstiltak viser at om lag 40 prosent av deltakerne på dette tiltaket ikke har fått tilstrekkelig oppfølging fra Arbeids- og velferdsetaten. Undersøkelsen omfatter perioden fra 2010 til 2016. Arbeids- og velferdsetatens oppfølgingsarbeid er betydelig styrket etter 2016.
Departementet har i lengre tid hatt oppmerksomhet rettet mot å bedre oppfølgingen av brukerne. Det er iverksatt forenkling og revisjon av arbeidsmarkedstiltakene fra 1.1. 2016. Der er kravene til bruk av arbeidstreningstiltaket innskjerpet.
Det skal alltid foreligge en avtale mellom tiltaksdeltaker, arbeidsgiver og NAV om formål, innhold mv. for tiltaket. Det er også forskriftsfestet at oppfølgingen fra NAV skal tilpasses den enkelte brukers og arbeidsgivers behov, og skal skje minst hver tredje måned. Jeg har tillit til at etatens oppfølging har blitt bedre med innføringen av nytt regelverk.
Arbeids- og velferdsetaten er også tilført økte ressurser til å styrke oppfølging, blant annet gjennom ungdomsinnsatsen, innsatsen overfor langtidsledige og overfor mottakere av arbeidsavklaringspenger. Etaten kan i tillegg omdisponere inntil 200 mill. kroner fra tiltaksbudsjettet til eget driftsbudsjett for å drive utvidet oppfølging i egen regi. Det er også innført nye modeller for brukeroppfølging som jeg forventer vil gi bedre resultater.
I departementets tildelingsbrev for 2018 til Arbeids- og velferdsetaten er det stilt tydelige krav til rapportering om oppfølgingen av brukerne.
Samlet er målet for brukerne at tettere oppfølging og mer målrettet tiltaksbruk skal redusere tiden som arbeidssøker og øke overgangen til arbeid.