Skriftlig spørsmål fra Siv Mossleth (Sp) til helseministeren

Dokument nr. 15:1494 (2017-2018)
Innlevert: 03.05.2018
Sendt: 04.05.2018
Besvart: 14.05.2018 av helseminister Bent Høie

Siv Mossleth (Sp)

Spørsmål

Siv Mossleth (Sp): I følge Helsedirektoratets tall for 2017 har ingen av kommunene i Salten responstid på ambulanse innen veiledende tidsfrister. I tettbygde strøk er anbefalt responstid innenfor 12 minutter. I mer spredtbygde strøk er anbefalt responstid innenfor 25 minutter. Personellet på ambulansene står på, men responstiden blir likevel for lang, eksempelvis hele 79,8 min i Sørfold og 52,5 min i Beiarn.
Hva vil helseministeren gjøre for å sikre at anbefalt responstid overholdes?

Begrunnelse

Ingen av kommunene i Salten har responstid på ambulanse innen veiledende tidsfrister, i følge NRK.
I tettbygde strøk, som Bodø, er anbefalt responstid innenfor 12 minutter. I mer spredtbygde strøk er anbefalt responstid innenfor 25 minutter.
Det haster når liv og helse står på spill. Det haster når alvorlige ulykker skjer, eller et slag rammer. Det haster når tid er avgjørende for resultatet. Og når det haster, er ventetiden ekstra lang. Derfor trenger vi en beredskap som sikrer at ambulansen kommer tidsnok.
Ifølge Helsedirektoratets tall for 2017 er responstiden i Bodø 25 minutter. Bodø er eneste område med veiledende responstid innen 12 minutter.
Ellers er veiledende responstid i Salten innen 25 minutter.
Her er responstiden i minutter: Beiarn: 52,5 - Fauske: 39,4 - Gildeskål: 35,4 - Hamarøy: 43 - Meløy: 48 - Saltdal: 32,7 - Steigen: 38,4 - Sørfold: 79,8.

Bent Høie (H)

Svar

Bent Høie: Helse- og omsorgsdepartementet har innhentet innspill fra Helsedirektoratet som har ansvaret for nasjonale kvalitetsindikatorer, herunder indikatoren tid fra 113-oppringning til ambulanse er på hendelsessted ("responstid") og fra Helse Nord RHF som har ansvar for ambulansetjenesten.
I spørsmålet vises det til Helsedirektoratets tall for 2017 for responstider. Helsedirektoratet opplyser at de mangler datagrunnlag for enkelte helseforetak i Helse Nord og helseforetakene i Helse Midt-Norge (feil og mangler i datagrunnlaget). Det innebærer at resultatene for 2017 ikke er publisert på www.helsenorge.no. Helsedirektoratet vil først publisere kvalitetsindikatoren når hele det nasjonale AMK-datasettet er korrekt og komplett innrapportert.
Representant Mossleth viser også til NRKs tall for responstider. Helsedirektoratet har utlevert data for responstider til NRK. Helsedirektoratet opplyser at de informerte NRK om manglene i datagrunnlaget, men at NRK likevel valgte å be om utlevering av data.
Helsedirektoratet skriver videre at de innrapporterte dataene ikke skiller på oppdrag i urbane og rurale kommuner. Indikatoren blir derfor ikke representativ for en rekke kommuner. Helsedirektoratet og de regionale helseforetakene jobber kontinuerlig med å forbedre datagrunnlaget. Et viktig moment i forbedringsarbeidet er å utvide rapporteringen med koordinater for hentested. Fram til dataene inneholder hentested, lar det seg ikke gjøre å skille mellom oppdrag til urbane og rurale deler av en kommune.
Helse Nord viser i sitt innspill til at Helsedirektoratet ikke har publisert tall for 2017 (jf. avsnittene over), og at de ikke er kjent med tallene NRK bruker. Av den grunn blir det vanskelig å kommentere tallene fra representanten Mossleth konkret. Helse Nord opplyser generelt at det ikke har skjedd endringer i ambulansetjenesten i Nordlandssykehuset som skulle tilsi dårligere responstider for 2017, og at sykehuset jobber for å sikre best mulig kvalitet og respons innenfor tilgjengelige ressurser.
Nordlandssykehusets avstand etter vei, fra sør til nord, tilsvarer avstanden Oslo – Trondheim. Geografi og bosetningsmønster vil ha betydning for hva som er praktisk mulig å oppnå når det gjelder responstider. Helse Nord opplyser at Nordlandssykehuset innenfor disse rammene har en god ambulansetjeneste.